Haan inderdaad gelden als een voorloper van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. De Speelwagen is een geïllustreerd tijdschrift dat ver scheen tussen 1946 en 1955 en dat, zoals de ondertitel leert, 'in het bijzon der gewijd was aan de historische schoonheid, folklore en geschiedenis in Hollands Noorderkwartier'. Het blad is een waardevolle bron voor onze kennis over de volkscultuur in Noord-Holland. De Haans artikel in De Speelwagen is getiteld Egmond-aan-Zeehet stiefkind der Egmonden'De Haan schrijft hierin dat hij op een stralende zomerdag in april 1955 een onvergetelijke fietstocht maakte die hem in de omgeving van Egmond bracht, waarbij hij ook Egmond aan Zee aandeed, 'met zijn trouwhartig vissersvolk en Oud-Katholiek geloof een wereld op zichzelfwaar het dialect nog altijd 'een vaste taal' genoemd mag worden.'2 In de slotalinea van zijn stuk ging hij in op enkele seizoensfees ten in Egmond aan Zee. 't Mooist vond hij de Nieuwe Nierop op Sacramentsdag, tien dagen na Pinksteren. Ik citeer Tjaard de Haan: 'De kinderen leggen 's avonds wilgenrijsjes onder de stoelenen dan vinden zij er de volgende dag allerlei versnaperingen onder. 'De Nieuwe Nierep is dan geweest - een soort van lentelijke Sinterklaas, die men zich voor stelt als een oude man met een lange witte haard.' Voor de verklaring 'van dit merkwaardige gebruik' verwees hij inderdaad - Van der Molen gaf het al aan - naar de sacramentsprocessies in Zuid-Limburg, met zijn palmtakjes die langs de weg werden gestrooid.3 Enig zoekwerk leerde mij dat de Nieuwe Nierep ook - zij het kort - ver meld wordt in enkele overzichtswerken over de geschiedenis van Egmond. Zoals bijvoorbeeld in Derper-hoever-hinderdat in 1969 ver scheen bij Uitgeversmaatschappij Kruseman in Den Haag onder redactie van Kathinka Lannoy en Bob Denneboom. Lannoy en Denneboom weten te vertellen dat het gebruik ook wel 'rijsjesdag' genoemd werd.4 De Nieuwe Nierep wordt verder vermeld in het Egmonds dialectwoorden boek uit 1998. Daar wordt De Nieuwe Nierep als volgt omschreven: 'Gefantaseerd persoon op sacramentsdag; legendarisch figuur, (soort SinterklaasKinderen kregen van hem snoep etc. Deze dag werd gevierd op de donderdag tussen de 1' en 2e zondag na Pinksteren. Na de Tweede Wereldoorlog is het gebruik in verval geraakt. Volgens kenners een typisch Derreper volksgebruik: "Hij kwam op raisiesdag en als je raisies in je olsters dee, lagen er later snoepies onder.'5 20 Geestgronden, 14 (2007), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2007 | | pagina 22