begraafplaats om de kist te openen. Het dossier van veldwachter Ten
Bruggecate beschrijft de droevige gebeurtenis als volgt:
Het lijk werd herkend door Martin Hückel, van beroep gezagvoerder,
wonende te Gross Flottbek, gemeente Altona, als te zijn de le stuurman van
het S.S .INSTERBURG, genaamd Karl Berkholtz, geboren te Hamburg 27
juli 1892, van beroep le stuurman, gewoond hebbende te Nordenham,
Hafenstrafie 13. Het slachtoffer was gehuwd en had één kind. Op donder
dag 31 october 1935 des namiddags te omstreeks 4.30 uur, is het lijk van
Karl Berkholtz van Egmond verx'oerd naar Duitschland, per spoor, in een
prachtige eikenhouten kist, hermetisch afgesloten in een dichtgesoldeerde
binnenkist. Om het lijk te mogen vervoeren naar Duitschland, moest in de
kist een laag van 10 cm zaagsel, gedrenkt in carbolzuur'.
Een verslaggever van een krant vermeldt naar aanleiding van een gesprek
met kapitein Martin Hückel:
Een oogenblik praten wij met den kapitein en haalden hem uit zijn droeve
gedachten. Ja, hij heeft het trieste bericht gehoord door de
Deutschlandsender en is hier nu heengegaan om eindelijk te weten.
Tweehonderd reizen heb ik gemaakt met mijn schip, zeide hij, en nu is het
vergaan. Wat waren het beste jongens allemaal en hoe goed heb ik ze
eigenlijk gekend. Vijf jaar lang was ik getuige van hun groote kameraad
schap en nu opeens moet ik weer denken aan ons laatste kerstfeest in den
haven van Kiel. Het was eigenlijk een groote familie. Een familie van men-
schen, die het goed met elkaar meenden. Een familie zoals het zijn moet om
een goede vaart te hebben
Kapitein Hückel moest daarna zijn zware verplichting in IJmuiden nog
eens nakomen, omdat ook daar nog een lijk aangespoeld was. Dit bleek
echter geen opvarende van de Insterburg te zijn. De Alkmaarsche Courant
vermeldt dit, tezamen met de namen van de totale bemanning in een arti
keltje op 1 november 1935 (afb. 5).
Voor kapitein Hückel was het onverklaarbaar, hoe het goed toegeruste schip
niet tegen de storm en de golven op kon, zodat de nieuwe kapitein en de 13
mannen van de bemanning verloren waren.
Wij kunnen alleen maar vermoeden, dat in de zware herfststorm, die ook de
stranding van de "Drente" en de "Kerkplein" veroorzaakt heeft, de dekla
ding kolen (ong. 125 ton) van het "s.s. Insterburg" is gaan schuiven. Verder
Geestgronden, 12 (2005), nr. 4
115