Omdat ik in Hamburg woon, vroeg hij twee jaar geleden aan mij iets over
de rederij, zo mogelijk met gegevens en foto's, van het stoomschip, op te
zoeken. In het archief van het "Deutsches Schiffahrtsmuseum" te
Bremerhaven, waar vrijwel alle Duitse schepen zijn gearchiveerd, vond ik
inderdaad gegevens over het "s.s. Insterburg" (afb. 1en een foto (afb. 2)
die ik naar Egmond stuurde.
Omdat Cees Blaauboer op 13 april 2004 plotseling overleed, voel ik mij
verplicht, in zijn naam, uit de verzamelde berichten verslag te doen van de
gebeurtenissen op vrijdag 18 oktober 1935 en de dagen die daarop volgden.
"Kerkplein" en "Drente"
In de avond van 18 oktober 1935 strandden bij Egmond aan Zee het vracht
schip "Kerkplein" en de sleepboot "Drente". De "Drente" was de "Kerkplein"
te hulp geschoten toen het in zwaar weer geen koers meer kon houden.
Ongelukkigerwijs haakte een sleeptros van de "Drente" in haar schroef en
draaide daarin muurvast zodat de krachtige sleper zelf een speelbal van de
golven werd. Het resultaat was dat beide schepen vlak voor het dorp aan de
grond liepen en hoog op het strand vast kwamen te zitten. De heroïsche red
ding van de bemanning van de "Drente" door de redders van het station
Egmond spreekt nog altijd tot de verbeelding. De "Kerkplein" werd later
toch weer vlotgetrokken maar de "Drente" werd op het Egmondse strand
gesloopt. Deze gebeurtenissen speelden zich nu exact 70 jaar geleden af en
het verhaal is al vele malen verteld. Wat echter niet of nauwelijks bekend is,
is dat zich op hetzelfde moment verder op zee een ander drama afspeelde.
Afb. 2 Foto van de Insterburg, toen die nog volop in de vaart was
112 Geestgronden, 12 (2005), nr. 4