Cees Blaauboer (1927-2004) schreef geregeld een bijdrage voor Geestgronden.
Hij had het plan opgevat om in 2005, 70 jaar na de stranding van de "Drente" en
de "Kerkplein", te schrijven over een onbekend gebleven scheepsramp die tege
lijkertijd plaats vond. Zijn neef Jozeph van der Pol. welke door Cees bij het
onderzoek werd betrokken, besloot het artikel af te ronden.
J. van der Pol
DE ONDERGANG VAN HET S.S. INSTERBURG IN 1935
Inleiding
Uit de hal van het huis van mijn grootvader Gerrit Blaauboer aan de
Voorstraat 113 te Egmond aan Zee herinner ik mij de fotogalerij met mari
tieme onderwerpen, waaronder afbeeldingen van gestrande schepen op de
kust van Noord-Holland. Het ging onder meer om de "Drente" en de
"Kerkplein", beide gestrand in de avond van 18 oktober 1935 voor
Egmond. Later vernam ik dat op dezelfde dag ook een ander schip voor de
kust van Egmond is vergaan, namelijk het "s.s. Insterburg"
Mijn oom Cees Blaauboer, zoon van Gerrit Blaauboer, had daarover enkele
berichten uit kranten van die tijd gevonden, geschreven door veldwachter
Ten Bruggecate. Cees was van plan, 70 jaar na die ramp, in oktober 2005
middels een artikel in de Geestgronden te herinneren aan de ondergang van
dit schip, dat afkomstig was uit Königsberg in Duitsland.
Afb. 1 Gegevens van het
stoomschip Insterburg uit
het Deutsches Schiffarts-
museum
Frachtdampfer
INSTERBURG
Intern. Rufzeichen
DABP
Bauwerfl
Howaldtswerke AG, Kiel
Baunummer
661
Tonnage
865 BRT
LSnge
59,3 ra
Breite
10,3 ra
Tiefgang
4,9 m
Antrieb
3-fach Expansionsdampfinaschine
Leistung
550 PS
Geschwindigkeit
13,0 kn
Besatzung
18
Juli 1922
Stapellauf unter dem Namen FUHRMANN filr D. Fuhrmann,
Nissle Gtlnther, Hamburg
28.08.1922
Ablieferung an die Reederei und Indienststellung
17.08.1926
Verkauf an Kohlen Import Poseidon Schiffsgese Ilse haft, Königsberg
Umbcnennung in INSTERBURG
17.10.1935
Auslaufen Rotterdam nach Königsberg mit Kohle an Bord
18.10.1935
Bei schwerem Wetter auf der Höhe von Egmond/Holland gesunken.
Wrackteile wurden bei Egmond angetrieben.
Geestgronden, 12 (2005), nr. 4
1 1 I