klaarde woning achter ons gelaten hebben opent het landschap zich en geeft uitzicht op de duinen die in een halve cirkel in de verte liggen. Een gebied dat door de zeewind geteisterd wordt, neemt ons op. We gaan de grens over die de boeren van de vissers scheidt. Egmond aan Zee Egmond aan Zee melkt geen koeien en teelt geen tulpen. Men trouwt hier niet met boeren. Andere lusten en lasten maken hier de dienst uit. Voor het stropen van duinkonijntjes laten de Zee-Egmonders zich steeds weer opsluiten. Maar is er een schip in nood dan komt hun oude zeemanstrots tevoorschijn en begeven zij zich in gevaar. Zo voer ook in het licht van schijnwerpers hun reddingsboot door de branding om de 'Kerkplein' en de 'Drenthe', die schipbreuk geleden hadden, te halen, terwijl mijn stiften in het licht van een autolamp over het papier vlogen, om de dramatiek van het gebeuren in de tekening vast te houden. Duizenden auto's uit heel Nederland kwamen hier onlangs nog naartoe vanwege deze gebeurtenis. Maar nu is de plek zo uitgestorven als altijd 's winters. De uitgestrekte vlakte van de schuimende zee wordt bestormd door sneeuwwolken, die zich gedeeltelijk aaneensluiten als een machtige muur, en gedeeltelijk terugwijken voor de doorbrekende zonnestralen. De zee glanst op als een sieraad in feestverlichting als de hemel zijn wolkenpoorten opent. Het waait, zijn rollende golven lichten op in metallieke pracht, en worden ten slotte als een huizenhoge, grijze massa op het strand gegooid, waarbij het gele schuim in de duinen geslingerd wordt waar het aan de grijze halmen van het helmgras blijft hangen. In Egmond aan Zee woont een houtsnijder, die de redding van de matrozen van de 'Drenthe' in een grote plaat hout heeft uitgesneden. Ik neem mijn vriend mee naar een huisje dat een beetje afgelegen ligt. De begaafde man was nog steeds bezig met het houtsnijwerk in de ongeveer tien centimeter dikke plaat eikenhout. Hij is oud-katholiek, zijn sekte leeft vooral in Egmond. Ze onderscheiden zich alleen maar van de andere katholieken door het feit dat ze niets van het celibaat willen weten. Ze vertegenwoordi gen de vorm van kerkleven die de katholieke kerk zou hebben aangenomen als zij Luther als hervormer erkend zou hebben. Heiligen en groepen die uit veel figuren bestonden liet hij uit het hout tevoorschijn komen, net zo vormen-rijk als de beeldenmakers uit de Middeleeuwen. Zijn geest was vruchtbaar genoeg, maar het ontbrak hem aan de kracht van het scheppende vermogen die het innerlijke beeld trans- 84 Geestgronden, 12 (2005), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2005 | | pagina 36