De L-ll De L-! 1 werd onder nummer LZ-41 in Friedrichshafen aan het Bodenmeer gebouwd. De lengte van de L-ll bedroeg 163,5 meter, terwijl het een dia meter van 18.7 meter had. Het luchtschip had een eigen gewicht van 21.220 kg en werd voortgedreven door 4 Maybach-motoren voorzien van houten propellors van het fabrikaat Lorenzen (zie afb. 3 en 4). De eerste testvlucht vond plaats op 8 juni 1915 en stond onder leiding van Oberleutnant zur See Horst von Buttlar. De L-ll werd in dienst gesteld bij de Duitse marine en was gestationeerd in het Noord-Duitse Nordholz en Hage. Von Buttlar zou op 9 februari 1916 worden opgevolgd door Korvetten Kpt. Viktor Schütze. Afb. 4: Nogmaals een plaatje van de L-l 1. Wederom het registratienummer links (uit collectie Rob Leijen) Op 2 augustus 1916, 's morgens om 11:15 uur vertrok de L-ll vanaf zijn basis Nordholz voor een bombardementsvlucht met als doel de havenplaats Harwich. De L-ll slaagde erin zijn bommenlast van 1.575 kg boven Harwich los te laten en keerde huiswaarts. Op de terugreis passeerde de L- 11 de Nederlandse kust bij Egmond aan Zee en vloog daarbij bijna recht over de vuurtoren heen. Nederland was weliswaar neutraal tijdens de Eerste Wereldoorlog maar had toch als voorzorgsmaatregel het leger gemobiliseerd. Eén van de maatrege len was het stationeren van kustwachtdetachementen op diverse plaatsen langs onze kust. De kustwacht had als taak uit te zien naar "vijandelijke" schepen en luchtvaartuigen die mogelijkerwijs het Nederlands grondgebied resp. luchtruim zouden schenden (zie afb. 5 en 6). Om dit te voorkomen mochten de kustwachtdetachementen met scherp schieten. Zo kon het dus 6 Geestgronden, 12 (2005), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2005 | | pagina 9