De L-ll
De L-! 1 werd onder nummer LZ-41 in Friedrichshafen aan het Bodenmeer
gebouwd. De lengte van de L-ll bedroeg 163,5 meter, terwijl het een dia
meter van 18.7 meter had. Het luchtschip had een eigen gewicht van 21.220
kg en werd voortgedreven door 4 Maybach-motoren voorzien van houten
propellors van het fabrikaat Lorenzen (zie afb. 3 en 4). De eerste testvlucht
vond plaats op 8 juni 1915 en stond onder leiding van Oberleutnant zur See
Horst von Buttlar. De L-ll werd in dienst gesteld bij de Duitse marine en
was gestationeerd in het Noord-Duitse Nordholz en Hage. Von Buttlar zou
op 9 februari 1916 worden opgevolgd door Korvetten Kpt. Viktor Schütze.
Afb. 4: Nogmaals een plaatje van de L-l 1. Wederom het registratienummer links
(uit collectie Rob Leijen)
Op 2 augustus 1916, 's morgens om 11:15 uur vertrok de L-ll vanaf zijn
basis Nordholz voor een bombardementsvlucht met als doel de havenplaats
Harwich. De L-ll slaagde erin zijn bommenlast van 1.575 kg boven
Harwich los te laten en keerde huiswaarts. Op de terugreis passeerde de L-
11 de Nederlandse kust bij Egmond aan Zee en vloog daarbij bijna recht
over de vuurtoren heen.
Nederland was weliswaar neutraal tijdens de Eerste Wereldoorlog maar had
toch als voorzorgsmaatregel het leger gemobiliseerd. Eén van de maatrege
len was het stationeren van kustwachtdetachementen op diverse plaatsen
langs onze kust. De kustwacht had als taak uit te zien naar "vijandelijke"
schepen en luchtvaartuigen die mogelijkerwijs het Nederlands grondgebied
resp. luchtruim zouden schenden (zie afb. 5 en 6). Om dit te voorkomen
mochten de kustwachtdetachementen met scherp schieten. Zo kon het dus
6
Geestgronden, 12 (2005), nr. 1