hielden. Met name in de jaren dertig van de vorige eeuw beleefde het lucht schip grote triomfen. Er waren echter ook dieptragische ongelukken, zoals het vergaan van het grote Britse luchtschip R-101 in 1930 in Frankrijk en de fatale crash en daarop volgende brand van de Hindenburg bij New York in mei 1937. Ook het drama van de Italia aan de Noordpool in 1928 en de pogingen om de overlevenden van het poolijs te redden hielden de hele wereld in spanning. Hoewel de Verenigde Staten tijdens de Tweede Wereldoorlog nog meer dan 160 luchtschepen bouwde om de Duitse duik boten te bestrijden was het door de opkomst van het vliegtuig en de grote ongelukken in de jaren dertig, eigenlijk bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al gedaan met het luchtschip. De naam van Graf Ferdinand von Zeppelin zou synoniem blijven voor het luchtschip. Tegenwoordig zien we weer een kleine opleving van het luchtschip maar nu meer voor recla medoeleinden. Afb. 2: Graf Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) (uit collectie Rob Leijen) De Duitse oorlogszeppelins Het meeste bekend uit de Eerste Wereldoorlog is de strijd op de grond die met name vanuit de loopgraven werd gevoerd. De slagen bij Verdun en aan 4 Geestgronden, 12 (2005), nr.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2005 | | pagina 7