Een klein artikeltje uit de Egmondse Bad-Bode 21e jaargang nr. 6, d.d. 15 augus
tus 1916, trok de aandacht van Piet Groen en Rob Leijen. Zij verrichten nader
onderzoek waarvan u hieronder het resultaat kunt lezen. (Red.)
R. Leijen en P. Groen
EEN ZEPPELIN BOVEN EGMOND
Onderstaand artikeltje uit de Egmondse Bad-Bode 21e jaargang nr. 6, d.d.
15 augustus 1916 was een eenmalig zeer kort bericht maar toch voldoende
interessant om te proberen over dit 'incident' iets meer te weten te komen.
Afb. 1: Het artikeltje uit de
Egmondse Bad-Bode 21e jaargang
nr. 6, d.d. 15 augustus 1916 (uit
collectie Piet Groen)
Zeppelin. 3 Augustus 's morgens om
streeks zes uur kwam uit zuidwestelijke
'richting een Duitsch luchtschip. Het vloog
zoo laag, dat het nummer L 11 duidelijk
was te zien. Toen het boven den vuurtoren
was, nam het een wending en verdween
in oostelijke richting. Vanaf den vuurtoren
werd door de kustwacht op de Zeppelin
geschoten, doch helaas zonder resultaat.
Het ontstaan en verdwijnen van de zeppelins
De uitvinding van de hete luchtballon door de Franse gebroeders
Montgolfier in 1783 betekende tevens de geboorte van het luchtschip. In
Frankrijk spendeerde de Braziliaanse koffieplanterszoon Alberto Santos
Dumont een vermogen aan experimenten met sigaarvormige ballons. In
Duitsland kwam de gepensioneerde generaal Graf Ferdinand von Zeppelin
(1838-1917) (zie afb. 2) op het idee om een karkas van licht metaal te bou
wen en daarin een groot aantal gascellen te plaatsen. Het geheel werd
bekleed met linnen en onderaan dit lichaam werden de motoren geplaatst
en de roeren bevestigd. In 1900 kwam zijn eerste luchtschip, de LZ-1
gereed. In een grote luchtschipwerf te Friedrichshafen aan de oever van het
Bodenmeer in Zuid-Duitsland werden tot augustus 1914 25 luchtschepen
gebouwd en tijdens de Eerste Wereldoorlog ruim 85 oorlogszeppelins. Het
was een van deze 85 oorlogszeppelins die op 3 augustus 1916 boven
Egmond aan Zee verscheen. Tussen de beide wereldoorlogen in waren het
de luchtschepen die de grote intercontinentale routes verkenden en onder-
Geestgronden, 12 (2005), nr. 1
3