zich niet tot het bouwen van huizen of boerderijen in Egmond en omge
ving, ofschoon er daarvan in de loop der jaren vele door hen zouden wor
den gebouwd. In die beginjaren van het bouwbedrijf realiseerden ze voor
de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de spoorlijn Koedijk-
Schoorldam, met het station van Schoorl. Ook bouwden ze twee bruggen
aan de Bergerweg. Ofschoon succesvol, besloten de broers ieder hun eigen
weg te gaan en werd de venootschap in 1912 ontbonden. Han besloot zijn
heil als aannemer/makelaar te beproeven in Alkmaar. Jan hield zijn bedrijf
in Egmond-Binnen en zette het voort onder de naam: Jan Apeldoorn,
Timmerman/aannemer.
Bekend als Jan de Timmerman startte hij zijn eenmanszaak. Hij werd daar
bij later geholpen door zijn zoons Gert, Cees, Jan, Leo en Siem. Eén van de
meest spraakmakende projecten is begin dertiger jaren het bouwen van de
katholieke kerk in Zuidermeer, vlak bij Hoorn, geweest. Een aanzienlijk
project waarmee hij veel ervaring opdeed.
Afb. 27: De eerste steenlegging
van de kerk in Zuidermeer door
de Bisschop. Bij de steen: Cees
Apeldoorn (Jzn) (1934) (uit collectie
familie Apeldoorn)(fotograaf onbe
kend)
30
Geestgronden, 12 (2005), nr. 1