v^kqEirjL
Dochter Anna Belleman (25 mei 1878) heeft de winkel voortgezet. In de
Badbode van 1922 zien we de advertentie ondertekend door A. Belleman
(afb. 22). Anna bood aan veel mensen onderdak, zo ook aan een Hongaars
meisje genaamd Mariska. Deze Mariska (afb. 23) hielp ook in de winkel en
was dan gekleed in Hongaars kostuum.
Afb. 22: De Egmondsche Bad-bode 27e jrg.,
nr. 5 van dinsdag 18 juli 1922 (uit collectie
Piet Groen)
Vlak bij het strand
„IN DORl'ZICHT"
Westeinde No 3.
Verkrijgbaar:
Ringers Bonbons en Chocoladen van de
eerste fabrieken.
Egmonder Moppen, in luxe trommel».
Alkmaarsche Jongens en Egmonder
Boterkoeken.
Souvenirs, Ansichtkaarten, Strandmutsen en
Strandspeelgoed.
Kunsthandel in
Aardewerk van De Distel, Arnhemsche
Faijense en Gouda.
Thee en Ontbijt Serviezen van groen aar
dewerk en gebloemd boerengoed.
Aanbevelend, Mej. A. BELLEMAN.
Foto: Jonker, Egmond
"'n Ansicht met herinneringen", ze
zal er velen verkocht hebben en nu
staat zij zelf herinnering te wezen,
Anna Belleman (rechts op ons Vo
geltje). Haar moeder dreef reeds
vóór de oorlog 'n souvenirszaak op
het Westend. Dochter Anna nam de
zaak over en verhuisde na de oorlog
naar een pand aan de Voorstraat,
waar nu pannekoekhuis De Bolle
Hoed is gevestigd.
"Deze repen zijn van hout" schreef
ze in schoonschrift op een kaartje,
dat ze bij de geëtaleerde "chocola-
de"-repen op de toonbank plaatste,
om winkeldiefjes te ontmoedigen.
En zo onecht als de zee op deze
prent, zo echt zijn de herinneringen
aan deze mejuffrouw, haar kostelij
ke etalages (je kwam als kind ogen
tekort) en haar hond-imitaties;
"Blaf 'ns tegen 't vrouwtje" sprak ze
dan tegen de houten winkelvloer,
vervolgens bukte ze achter de hoge
glazen toonbank en ja hoor, je zou
zweren dat het een hond was die
daar tekeer ging.
Naast mej. A. Belleman poseert
haar Hongaarse vriendin Mariska. tappie-tappie noemde.
Van haar weten we slechts te mei- Wèg is die tijd, wat blijft, zijn de
den dat zij 'n kopje koffie "'n lekker herinneringen.
Afb. 23: Anna Belleman (rechts) met haar Hongaarse vriendin Mariska (foto Jonker)
Geestgronden, 12 (2005), nr. 1 25