dene in de kerk staan tot de begrafenisplechtigheid. Er werden vroeger drie avonden door met name familieleden bij de overledene gebeden. Men bad dan een rozenkrans voor de zielenrust van de overledene. In sommige plaat sen (bijvoorbeeld Volendam) is het nu nog de gewoonte dat alleen de fami lie voor de begrafenis bij de kist samen een rozenkrans bidt. Grafstenen met een uitgesproken persoonlijk karakter zal men zelden op een moderne begraafplaats vinden. De oude rustplaatsen hebben ze vaak nog wel. Voor arme mensen was het soms niet mogelijk een grafsteen te plaatsen. Men liet dan een houten grafsteen maken of een houten kruis. Abdijkerk In het boek De abdij van Egmond in historisch/archeologisch perspectief van E.H.P. Cordfunke las ik dat de Abdijkerk tot 1130 de grafkerk voor de grafelijke familie in Egmond was. Hierna werd het klooster te Rijnsburg gebouwd en werd men daar begraven. Dirk VI (+/- 1157) en Dirk VII (1203) zijn in de Abdijkerk van Egmond begraven. In de zgn. nieuwe Abdijkerk werden in tegenstelling tot in de eerste kerk ook de abten begraven. Vooral in het zuidelijke gedeelte: de Maria Kapel in de zuider-zij-absis. In de vorige eeuw is dit gedeelte van de kerk volledig opgeruimd. In 1844 werd graf van een abt aangetroffen. De tweede Abdij kerk werd niet meer als grafkerk voor de grafelijke familie gebruikt. Rouwkleding De rouwkleding heeft een geschiedenis van eeuwen achter zich. Het dragen van rouwkleding was aan vaste regels onderworpen die zonder meer wer den opgevolgd. Hoe deze regels zijn ontstaan, is moeilijk te achterhalen. Men zou ze een ongeschreven wet kunnen noemen. Alles was geregeld, tot het dragen van rouwsieraden toe en dit alles was weer afhankelijk van de graad van verwantschap. De oorspronkelijke rouwkleur in Europa was wit. De Germanen, de Romeinen en de Egyptenaren, het gold voor iedereen... de kleur was wit. In 1498 nam Anna van Bretagne na de dood van haar gemaal Karei VIII van Frankrijk, zwart als rouwkleur aan. Deze sombere mode vond snel navolging. Daarvoor rouwde de Franse koningin in bruin, de koning in purper en het volk in het wit. Geestgronden, II (2004), nr. 2/3 81

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2004 | | pagina 41