A.N.V.Z. achter de rooms-katholieke kerk te Rinnegom een geschikt 'lapje'. De eigenaar, C. de Wit, was in alle opzichten bereid medewerking te verlenen. Hierna werd de landingsplaats snel in gereedheid gebracht, echter alleen voor de dag van de opening. Intussen was men in Hotel Bellevue aan de, in die tijd zo genoemde, Zee-Boulevard in Egmond aan Zee begonnen met het inrichten van een administratie (afb. 1). De adminis tratie werd geleid door Sjef Hollants. De algemene leiding van het zweef- kamp kwam in handen van De Vries, leraar aan de M.T.S. te Haarlem. Vliegen bij Egmond aan Zee Toen enkele dagen later Gerhard Fieseler van Segel Flugzeug Bau de beide bestelde Kassel-12 zweefvliegtuigen als bouwpakket in Egmond aan Zee had afgeleverd, kon worden overgegaan tot de montage. De Kassel-12 toe stellen waren genummerd RH. 20 en P.H. 21. De kostprijs van één zweef vliegtuig bedroeg 400,-. De toestellen hadden een vleugel wijdte van 11,45 meter en een eigen gewicht van 125 kilogram. Nog tijdens de montage van de beide vliegtuigen begon Ludwig Röhm met zijn lessen voor de deelne mers die zich de eerste beginselen van deze nieuwe sport moesten eigen maken. Nadat het eerste toestel in gereedheid was gebracht, werd dit nog dezelfde zaterdag in de avonduren naar het strand getransporteerd. Ter plaat se deed Röhm voor hoe zogenaamde sprongetjes konden worden gemaakt. Hierbij was natuurlijk ook het 'uitlopen' nodig, waarmee bij ieder opstijgen de noodzakelijke aanvangssnelheid moest worden verkregen. Het bleek geruime tijd te duren alvorens de 'trekkers' met de rekbare kabels ver trouwd waren geraakt. Na de nodige oefeningen, die met veel zwoegen en zweten gepaard gingen, werd gestopt omdat Röhm 's avonds nog een lezing moest verzorgen in Bad-Hotel Welgelegen (afb. 2) van Piet de Graaff. Ademloos luisterden de toekomstige vliegeniers evenals een aantal nieuws gierige Egmonders toe hoe Röhm aan de hand van een serie lichtbeelden allerlei interessants vertelde over de zweverij. Hierbij was ook aanwezig een aantal kanovaarders en -vaarsters die in Egmond aan Zee hun kamp hadden opgeslagen om uit te rusten van hun Duitsland-Holland vaart. Een gezellig samenzijn besloot de lezing. De volgende dag, 's zondags, werd de P.H. 20 voor het eerst boven aan het duin, de rand van de zeereep, geplaatst voor het verder oefenen. Om bij de start de nodige snelheid te bereiken was aan de neus van het toestel een sterke gummikabel aangebracht, die zich op ongeveer 20 meter afstand van de neus splitste in twee kabels van circa 20 Geestgronden, 10(2003), nr. I 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2003 | | pagina 9