A.N.V.Z. achter de rooms-katholieke kerk te Rinnegom een geschikt
'lapje'. De eigenaar, C. de Wit, was in alle opzichten bereid medewerking
te verlenen. Hierna werd de landingsplaats snel in gereedheid gebracht,
echter alleen voor de dag van de opening. Intussen was men in Hotel
Bellevue aan de, in die tijd zo genoemde, Zee-Boulevard in Egmond aan
Zee begonnen met het inrichten van een administratie (afb. 1). De adminis
tratie werd geleid door Sjef Hollants. De algemene leiding van het zweef-
kamp kwam in handen van De Vries, leraar aan de M.T.S. te Haarlem.
Vliegen bij Egmond aan Zee
Toen enkele dagen later Gerhard Fieseler van Segel Flugzeug Bau de beide
bestelde Kassel-12 zweefvliegtuigen als bouwpakket in Egmond aan Zee
had afgeleverd, kon worden overgegaan tot de montage. De Kassel-12 toe
stellen waren genummerd RH. 20 en P.H. 21. De kostprijs van één zweef
vliegtuig bedroeg 400,-. De toestellen hadden een vleugel wijdte van 11,45
meter en een eigen gewicht van 125 kilogram. Nog tijdens de montage van
de beide vliegtuigen begon Ludwig Röhm met zijn lessen voor de deelne
mers die zich de eerste beginselen van deze nieuwe sport moesten eigen
maken. Nadat het eerste toestel in gereedheid was gebracht, werd dit nog
dezelfde zaterdag in de avonduren naar het strand getransporteerd. Ter plaat
se deed Röhm voor hoe zogenaamde sprongetjes konden worden gemaakt.
Hierbij was natuurlijk ook het 'uitlopen' nodig, waarmee bij ieder opstijgen
de noodzakelijke aanvangssnelheid moest worden verkregen. Het bleek
geruime tijd te duren alvorens de 'trekkers' met de rekbare kabels ver
trouwd waren geraakt. Na de nodige oefeningen, die met veel zwoegen en
zweten gepaard gingen, werd gestopt omdat Röhm 's avonds nog een lezing
moest verzorgen in Bad-Hotel Welgelegen (afb. 2) van Piet de Graaff.
Ademloos luisterden de toekomstige vliegeniers evenals een aantal nieuws
gierige Egmonders toe hoe Röhm aan de hand van een serie lichtbeelden
allerlei interessants vertelde over de zweverij. Hierbij was ook aanwezig
een aantal kanovaarders en -vaarsters die in Egmond aan Zee hun kamp
hadden opgeslagen om uit te rusten van hun Duitsland-Holland vaart. Een
gezellig samenzijn besloot de lezing. De volgende dag, 's zondags, werd de
P.H. 20 voor het eerst boven aan het duin, de rand van de zeereep, geplaatst
voor het verder oefenen. Om bij de start de nodige snelheid te bereiken was
aan de neus van het toestel een sterke gummikabel aangebracht, die zich op
ongeveer 20 meter afstand van de neus splitste in twee kabels van circa 20
Geestgronden, 10(2003), nr. I
7