Weber antwoordde 'Kan niet harder Het Hupmobile reed al op topsnel heid. Na een hele afstand begon de Kassei te zakken en gooide Wendling de sleepverbinding los. Terug bij de startplaats was Kruithof toch tevreden. De proef had duidelijk gemaakt dat voor auto-zweven toch wel een zuchtje wind gewenst was of... een heel snelle wagen. De auto-sleepstart was voor Egmond wel iets bijzonders omdat deze geheel nieuwe manier van lesge ven voor het eerst in Nederland officieel werd ingevoerd. Door deze nieu we methode van oefenen waren de leerlingen spoedig in staat hun A- of B- brevet te behalen. Met een krachtige wind kon zelfs boven de duintoppen worden gezweefd om zo ook het C-brevet te bemachtigen. Rond deze tijd had de Amsterdamsche Vereeniging voor Vliegtuigbouw een spiksplinter nieuw vliegtuig gebouwd genaamd Zöglingeen mooi apparaat met een romp van voren gemaakt van hout en van achteren van gelaste staalbuis. Het geheel was voorzien van elastische aan de top van de spanbok beves tigde draagkabels. Deze nieuwe Zögling werd in Egmond gestationeerd, maar bleef in de tenthangar in reserve. Hij werd nimmer gebruikt. De sluiting van het kamp Op zaterdag 3 september 1932 vond met enig ceremonieel de officiële slui ting van het zweefkamp te Egmond aan Zee plaats. Dr. ir. van der Maas sprak als vertegenwoordiger der K.N.V.L. woorden van dank tot de heer Kruithof uit Garderen die geheel belangeloos de leiding van het kamp op zich had genomen en met energie had doorgezet toen, reeds kort na de ope ning op 2 juli 1932 door een gemis aan voldoende deelnemers, werd overwo gen het kamp voortijdig te sluiten. Het was ongetwijfeld geheel aan deze sportieve, energieke oud-zeevaarder te danken dat, waar zo weinig hoop op resultaat was, nog zoveel werd bereikt. Ondanks de toch betrekkelijke onge schiktheid van het Noordzeeduinengebied als leerschool voor de zweefvlucht kon het kamp als eindresultaat het uitreiken van twaalf A-brevetten en zes B- brevetten boeken. In totaal hadden 86 liefhebbers aan het zweefkamp deelge nomen. Toegepast waren de hoogstart met 100 en 200 meter staalkabel als mede de auto-start met 100 en 200 meter kabel. Er werden ook woorden van dank gesproken aan het adres van de heren Den Goor den Oosterlingh4 en de Duitse instructeur Wendling. Ondanks het onfortuinlijke begin werd het zweefvliegkamp van 1932 in Egmond aan Zee toch een groot succes. 16 Geestgronden, 10(2003), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2003 | | pagina 18