Weber antwoordde 'Kan niet harder Het Hupmobile reed al op topsnel
heid. Na een hele afstand begon de Kassei te zakken en gooide Wendling
de sleepverbinding los. Terug bij de startplaats was Kruithof toch tevreden.
De proef had duidelijk gemaakt dat voor auto-zweven toch wel een zuchtje
wind gewenst was of... een heel snelle wagen. De auto-sleepstart was voor
Egmond wel iets bijzonders omdat deze geheel nieuwe manier van lesge
ven voor het eerst in Nederland officieel werd ingevoerd. Door deze nieu
we methode van oefenen waren de leerlingen spoedig in staat hun A- of B-
brevet te behalen. Met een krachtige wind kon zelfs boven de duintoppen
worden gezweefd om zo ook het C-brevet te bemachtigen. Rond deze tijd
had de Amsterdamsche Vereeniging voor Vliegtuigbouw een spiksplinter
nieuw vliegtuig gebouwd genaamd Zöglingeen mooi apparaat met een
romp van voren gemaakt van hout en van achteren van gelaste staalbuis.
Het geheel was voorzien van elastische aan de top van de spanbok beves
tigde draagkabels. Deze nieuwe Zögling werd in Egmond gestationeerd,
maar bleef in de tenthangar in reserve. Hij werd nimmer gebruikt.
De sluiting van het kamp
Op zaterdag 3 september 1932 vond met enig ceremonieel de officiële slui
ting van het zweefkamp te Egmond aan Zee plaats. Dr. ir. van der Maas
sprak als vertegenwoordiger der K.N.V.L. woorden van dank tot de heer
Kruithof uit Garderen die geheel belangeloos de leiding van het kamp op
zich had genomen en met energie had doorgezet toen, reeds kort na de ope
ning op 2 juli 1932 door een gemis aan voldoende deelnemers, werd overwo
gen het kamp voortijdig te sluiten. Het was ongetwijfeld geheel aan deze
sportieve, energieke oud-zeevaarder te danken dat, waar zo weinig hoop op
resultaat was, nog zoveel werd bereikt. Ondanks de toch betrekkelijke onge
schiktheid van het Noordzeeduinengebied als leerschool voor de zweefvlucht
kon het kamp als eindresultaat het uitreiken van twaalf A-brevetten en zes B-
brevetten boeken. In totaal hadden 86 liefhebbers aan het zweefkamp deelge
nomen. Toegepast waren de hoogstart met 100 en 200 meter staalkabel als
mede de auto-start met 100 en 200 meter kabel. Er werden ook woorden van
dank gesproken aan het adres van de heren Den Goor den Oosterlingh4 en de
Duitse instructeur Wendling. Ondanks het onfortuinlijke begin werd het
zweefvliegkamp van 1932 in Egmond aan Zee toch een groot succes.
16
Geestgronden, 10(2003), nr. 1