met een auto-start. Op een middag was Kruithof samen met de heer Van Hemert. de stuwende kracht achter de E.N.Z.C., uit Den Haag naar Egmond gekomen om de concurrent (lees: Zweefkamp Egmond) het kunst je 'auto-start' met een Hupmobile te demonstreren. (Het Hupmobile was een kleine, open sportwagen, door Robert Craig Hupp in 1908 ontworpen en voor het eerst op de autotentoonstelling in Detroit gepresenteerd.) Die middag was er weinig tot geen wind terwijl het kamp slechts over een oud 'hupbeestje' beschikte. Instructeur Wendling had dan ook zo zijn twijfels of het wel zou lukken, maar Kruithof wil het bewijs tonen (afb. 9 en 10). Afb. 9-10: De auto-start met het Hupmobile (uit: Het vliegveldaugustus 1932, blz. 232-233) (Uit collectie Ary Ceelen) Met z'n vieren zat men in het Hupmobile en met een flinke aanloop reed men vanaf het Westeinde de Werf af om vervolgens al snel in het mulle zand te blijven steken. Gelukkig was er de helpende hand van de kampdeel nemers en een aantal Egmonders. Toen het Hupmobile even later bij de reeds geïnstalleerde Kassei op de startplaats op het strand was aangekomen, werd er met een dunne staaldraad van honderd meter lengte een verbinding gemaakt tussen auto en vliegtuig. En zo kon de run beginnen. Het Hupmobile, met de heer Weber aan het stuur, deed vreselijk zijn best maar de Kassei met Kruithof erop bleef als een strijkbout over het zand schuiven. Er werd een nieuwe poging ondernomen. De bemanning van de auto werd met twee personen verminderd. Weer gaf Weber gas en sleepte de Kassei achter de auto aan totdat op een gegeven moment het zweefvliegtuig zich van het strand verhief en langzaam begon te stijgen. De heer Kruithof zweefde! De instructeur, Wendling, commandeerde Weber sneller te gaan rijden, maar Geestgronden, 10(2003), nr. 1 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2003 | | pagina 17