met een auto-start. Op een middag was Kruithof samen met de heer Van
Hemert. de stuwende kracht achter de E.N.Z.C., uit Den Haag naar
Egmond gekomen om de concurrent (lees: Zweefkamp Egmond) het kunst
je 'auto-start' met een Hupmobile te demonstreren. (Het Hupmobile was
een kleine, open sportwagen, door Robert Craig Hupp in 1908 ontworpen
en voor het eerst op de autotentoonstelling in Detroit gepresenteerd.) Die
middag was er weinig tot geen wind terwijl het kamp slechts over een oud
'hupbeestje' beschikte. Instructeur Wendling had dan ook zo zijn twijfels of
het wel zou lukken, maar Kruithof wil het bewijs tonen (afb. 9 en 10).
Afb. 9-10: De auto-start met het Hupmobile (uit: Het vliegveldaugustus 1932, blz.
232-233) (Uit collectie Ary Ceelen)
Met z'n vieren zat men in het Hupmobile en met een flinke aanloop reed
men vanaf het Westeinde de Werf af om vervolgens al snel in het mulle
zand te blijven steken. Gelukkig was er de helpende hand van de kampdeel
nemers en een aantal Egmonders. Toen het Hupmobile even later bij de
reeds geïnstalleerde Kassei op de startplaats op het strand was aangekomen,
werd er met een dunne staaldraad van honderd meter lengte een verbinding
gemaakt tussen auto en vliegtuig. En zo kon de run beginnen. Het Hupmobile,
met de heer Weber aan het stuur, deed vreselijk zijn best maar de Kassei
met Kruithof erop bleef als een strijkbout over het zand schuiven. Er werd
een nieuwe poging ondernomen. De bemanning van de auto werd met twee
personen verminderd. Weer gaf Weber gas en sleepte de Kassei achter de
auto aan totdat op een gegeven moment het zweefvliegtuig zich van het
strand verhief en langzaam begon te stijgen. De heer Kruithof zweefde! De
instructeur, Wendling, commandeerde Weber sneller te gaan rijden, maar
Geestgronden, 10(2003), nr. 1
15