familie Six, werd een tenthangar gebouwd voor onderhoud en reparatie van
de Kassei-zweefvliegtuigen. Als instructeur werd de heer Wendling van de
Akademische Fliegergruppe Stuttgart aangesteld. Hij nam de hoofdleiding
der oefeningen op zich daar hij al ruime praktische ervaring had opgedaan.
Wendling was klein van postuur, jong, had een smal gezicht en droeg altijd
een pet. Nog voor de officiële opening van het kamp vonden op het strand
reeds 'springoefeningen' plaats. Zo ook leerden de mannen die het zweef
vliegtuig bij de staart vasthielden wanneer de gummikabel werd uitgetrok
ken de vaste commando's: 'Achter klaar 'Voor klaar?". Dan: 'Uitlopen
'Looppas en. 'Los Op zaterdag 2 juli 1932 vond 's middags
om 15.30 uur de officiële opening van het Zweefvliegkamp Egmond plaats.
Van tevoren waren alle deelnemers en genodigden samengekomen in hotel
Zeezicht welk hotel eveneens behoorde aan de N.V. Maatschappij Zeebad
Egmond. Gezamenlijk wandelde men naar het kampterrein. De heer
Wendling beet om half vier het spits af en nam voor de eerste officiële
vlucht plaats in de P.H. 20. Na onder luid applaus van alle aanwezigen te
zijn 'afgeschoten' maakte hij een inschattingsfout door zich te vergissen in
de stijgwind. Nog voor hij de laagwaterlijn haalde draaide zijn zweefvlieg
tuig zich om en boorde zich enkele seconden later in de zeereep. Gelukkig
deden zich geen persoonlijke ongelukken voor, maar het toestel had vol
gens Wendling 'een stevige kraak gemaakt'. Het toestel werd afgevoerd
naar de tenthangar waar het door leden van de Amsterdamsche Vereeniging
voor Vliegtuigbouw werd gerepareerd.
Terug in hotel Zeezicht werd in een van de zalen een vergadering van de
Commissie voor het Groepsverband gehouden. Om 18.30 uur werd door
een ieder een gezamenlijke maaltijd genuttigd, waarna Piet de Graaff van
Bad-Hotel Welgelegen 's avonds in zijn concertzaal voor allen een gezellig
samenzijn organiseerde waarbij de zweefvliegerij centraal stond. In de
dagen die volgden werd er door de deelnemers stevig geoefend om het fel
begeerde brevet in de wacht te slepen. Voor het behalen van een brevet
werden in Zweefkamp Egmond de volgende eisen gehanteerd: voor het A-
brevet twee vluchten, gerekend vanaf het moment dat het zweefvliegtuig
loskwam van de kabel. Om het B-brevet te behalen waren vijf vluchten van
elk zestig seconden vereist met daarbij in iedere vlucht een flauwe S-bocht,
een en ander ook gerekend vanaf het loskomen van de kabel. Voor het C-
brevet werd geëist: vijf minuten zweven boven het niveau van de start
plaats, zulks binnen een afstand van één kilometer gerekend 500 meter ter
linkerzijde en 500 ter rechterzijde en derhalve met bochten in de vlucht.
Geestgronden, 10(2003), nr. I
13