familie Six, werd een tenthangar gebouwd voor onderhoud en reparatie van de Kassei-zweefvliegtuigen. Als instructeur werd de heer Wendling van de Akademische Fliegergruppe Stuttgart aangesteld. Hij nam de hoofdleiding der oefeningen op zich daar hij al ruime praktische ervaring had opgedaan. Wendling was klein van postuur, jong, had een smal gezicht en droeg altijd een pet. Nog voor de officiële opening van het kamp vonden op het strand reeds 'springoefeningen' plaats. Zo ook leerden de mannen die het zweef vliegtuig bij de staart vasthielden wanneer de gummikabel werd uitgetrok ken de vaste commando's: 'Achter klaar 'Voor klaar?". Dan: 'Uitlopen 'Looppas en. 'Los Op zaterdag 2 juli 1932 vond 's middags om 15.30 uur de officiële opening van het Zweefvliegkamp Egmond plaats. Van tevoren waren alle deelnemers en genodigden samengekomen in hotel Zeezicht welk hotel eveneens behoorde aan de N.V. Maatschappij Zeebad Egmond. Gezamenlijk wandelde men naar het kampterrein. De heer Wendling beet om half vier het spits af en nam voor de eerste officiële vlucht plaats in de P.H. 20. Na onder luid applaus van alle aanwezigen te zijn 'afgeschoten' maakte hij een inschattingsfout door zich te vergissen in de stijgwind. Nog voor hij de laagwaterlijn haalde draaide zijn zweefvlieg tuig zich om en boorde zich enkele seconden later in de zeereep. Gelukkig deden zich geen persoonlijke ongelukken voor, maar het toestel had vol gens Wendling 'een stevige kraak gemaakt'. Het toestel werd afgevoerd naar de tenthangar waar het door leden van de Amsterdamsche Vereeniging voor Vliegtuigbouw werd gerepareerd. Terug in hotel Zeezicht werd in een van de zalen een vergadering van de Commissie voor het Groepsverband gehouden. Om 18.30 uur werd door een ieder een gezamenlijke maaltijd genuttigd, waarna Piet de Graaff van Bad-Hotel Welgelegen 's avonds in zijn concertzaal voor allen een gezellig samenzijn organiseerde waarbij de zweefvliegerij centraal stond. In de dagen die volgden werd er door de deelnemers stevig geoefend om het fel begeerde brevet in de wacht te slepen. Voor het behalen van een brevet werden in Zweefkamp Egmond de volgende eisen gehanteerd: voor het A- brevet twee vluchten, gerekend vanaf het moment dat het zweefvliegtuig loskwam van de kabel. Om het B-brevet te behalen waren vijf vluchten van elk zestig seconden vereist met daarbij in iedere vlucht een flauwe S-bocht, een en ander ook gerekend vanaf het loskomen van de kabel. Voor het C- brevet werd geëist: vijf minuten zweven boven het niveau van de start plaats, zulks binnen een afstand van één kilometer gerekend 500 meter ter linkerzijde en 500 ter rechterzijde en derhalve met bochten in de vlucht. Geestgronden, 10(2003), nr. I 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2003 | | pagina 15