rest kreeg hetzij een dubbeltje (voor bekenden) of een stuiver (voor minder bekenden) en dat in combinatie met een taaipop en een speculaaspop. De huismeester Lou Strooker zag er als geboren en getogen Egmonder op toe, dat er niemand voor de tweede keer langs kwam. En dan is er nog de Sint die kwam vroeger varend naar het Stet, de haven van De Hoef. Per schuit over de Hoevervaart dus! Verder wil ik nog de Nieuwe Nierep noemen. Een Sinterklaasachtige figuur die op de avond voor Sacramentsdag (de tweede donderdag na Pinksteren) in Egmond aan Zee bij de oud-katholieke kinderen thuis snoep op door hen klaargezette bordjes legde. Eerder die avond had de jeugd in de duinen gezochte rijsjes - zilverachtige takjes - op die bordjes neergelegd. De in witte tabbert gehulde man met wit haar en dito baard symboliseerde Mozes. De takjes en het snoepgoed stonden voor het manna, dat god uit de hemel liet neerdalen om het uit Egyptische slavernij gevluchte, hongerige en daarover morrende Joodse volk te voeden. De Nieuwe Nierep overleefde de evacuatie van het dorp in verband met de kustverdediging tijdens de Duitse bezetting niet.Q (Met dank aan Tiny Melker-Druiven en mijn pa Chris senior voor hun medewerking aan een koffieochtend met verhelderende verhalen) 28 Geestgronden, 9(2002), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2002 | | pagina 30