stellen zeer laag vloog, kwam het niet tot een landing. Het andere toestel echter, een eendekker met de registratie D-6. landde ter hoogte van de hui dige strandkilometerpaal 36.500. Het vliegtuig werd bestuurd door de Luitenant ter Zee 3e klasse H.M. Schmidt Crano. Nadat de Derpers dit vliegtuig uit alle macht met veel trekken en zwoegen in de nabijheid van hun dorp hadden gebracht, arriveerde rond 15.00 uur een auto met perso neel en materiaal vanuit Nieuwe Diep. Men begon direct met de herstel werkzaamheden. De eendekker die slechts een lichte beschadiging had opgelopen kon na enkele vergeefse pogingen tegen 17.00 uur zijn reis weer voortzetten. Bij de tweedekker, de C-23, lagen de zaken moeilijker. De benzineleiding was in het ongerede geraakt en zand maakte het werken van de cylinders onmogelijk. Toen het vliegtuig tegen 18.00 uur startklaar leek, bleek bij het proefdraaien dat de motor niet geschikt meer was om de reis te hervatten. Besloten werd tot het demonteren van de machine over te gaan. Onder grote belangstelling vertrok het gevaarte op zondagmorgen 5 oktober 1919 op een auto naar Nieuwe Diep. Over spektakel in de lucht hadden de Derpers in die tijd niet te klagen. Na het bezoek van beide vliegtuigen op zaterdag 4 oktober 1919 waren ze er op woensdagmiddag 8 oktober 1919 wederom getuigen van dat een vlieg tuig recht voor hen op zeer geringe hoogte enige fraaie wendingen maakte die de toeschouwers in verrukking brachten. En op donderdag 9 oktober 1919 rond half twee 's middags konden ze weer een tweedekker zien dalen. Tegenwoordig zouden de bewoners wellicht de telefoon gepakt hebben om te klagen over al deze overlast. Maar toen deed het nieuws opnieuw snel de ronde. En wie stond vooraan met zijn apparatuur? Juist, fotograaf R.P. Jonker! Tot hun verbazing zag het publiek, dat het gelande toestel wederom de inmiddels bekende tweedekker C-23 was. De bemanning was evenwel niet dezelfde. Nu waren dat de bestuurder Q. Tepas en waarnemer Jette. Ook nu was een defect aan de motor de oorzaak van de noodlanding. Tijdens de inspectie door beide bemanningsleden werd vastgesteld, dat enkele onder delen moesten worden vervangen. Dit werd aan de thuisbasis Nieuwe Diep doorgegeven. De Derpers konden tegen 15.00 uur zien, hoe de gelijksoorti ge tweedekker C-16 landde. Daar het euvel aan de C-23 spoedig was ver holpen, konden beide machines rond de klokke 16.00 uur met enkele minu- Geestgronden, 9(2002), nr. 1 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2002 | | pagina 21