steld. evenals het andere geschut. Op de zijkanten van de commandobrug worden aan stuurboord en bakboord een opstelling van 6,5 mm Lewis mitrailleurs aangebracht en zo menen we er klaar voor te zijn om samen met onze machtige bondgenoten Amerika en Engeland de jap mores te leren. Maar vergeet het maar, er gebeuren een massa trieste dingen voordat de strijd ten einde zal zijn. Wij varen van hot naar her. Het ene ogenblik zit je ergens en dan wordt er opeens op hoge snelheid naar een andere plek gevaren om de overal aanwezige Japanse spionnen zand in de ogen te strooien. Hoeveel torpedojagers hebben die Nederlanders eigenlijk? Onzin natuurlijk, want ze wisten het precies. Wij komen op een dag tegelijk in Soerabaja met twee Amerikaanse krui sers, de Marblehead en de Houston5'. Dat zag er bemoedigend uit! Wij mogen dan een halve dag of een nacht naar huis. maar vormen op 4 februari6' een eskader met de twee Amerikanen en we zullen in straat Makassar een Japans transport met begeleiding aanvallen. Bij de Kangean Archipel echter verschijnen bommenwerpers, dicht aaneengesloten, die een bommenaanval op ons openen. Onze 7,5 cm anti-lucht71 komen in actie. Ik ben daar bij om de tijdbuizen8' in te stellen. Terwijl de afstandswaamemer roept "6800", stel ik een buis in op 5600 meter, deze wordt afgevuurd en na enkele seconden zie ik die granaat ontploffen en de buitenste jap van de groep (bommenwerpers)9' een tuimeling maken. Hij tracht zich te herstel len, wat niet gelukt, inmiddels is hij honderden meters lager en de hufter probeert bij ons aan boord te landen, hetgeen natuurlijk ons einde zou bete kenen. Ik spring naar een der 12,7 mitrailleurs en geef een vuurstoot, waar na de jap ter ere van zijn keizer op enkele honderden meters van ons af in zee stort10' en onder de oppervlakte verdwijnt. Inmiddels is de Marblehead door een bom op het achterdek getroffen, de daar aanwezige geschutstoren is ontwricht en er zijn een twintigtal doden en ook gewonden. De Japanse vliegtuigen zijn doorgevlogen naar Soerabaja en hebben daar het eerste bombardement uitgevoerd, waarbij in de stad enige dodelijke slachtoffers zijn gevallen en ook de vlieghaven Moro Krembongan het moest ontgel den. De Marblehead is naar Tjilatjap gestrompeld om daar te dokken en onze tocht naar Straat Makassar werd afgelast. Op 2 februari neem ik afscheid. "Voor veertien dagen", was bekendge maakt. Wij zouden een Australisch troepentransportschip ergens opvangen en naar Singapore begeleiden. Nou die veertien dagen zijn vier jaren geworden. Op 15 februari, een zondag1", varen we met alle beschikbare schepen, ook Engelse en Australische, door de Gasparstraat, tussen Banka nr. 2/3 Geestgronden, 7 (2000), nr. 2/3 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2000 | | pagina 9