lm in het irine- nding :1 aan ;erste ïutra- egen- ivaart erts- Afb. 15: De reddingboot van Egmond na terugkomst van de tocht naar de Duitse schepen (foto collectie C.J.W. Everts) boulevard zo'n achterlader te staan. Veel stelde het niet voor. Het was een kanon van de landmacht, uit 1874, niet snelvurend, met een dracht van hooguit vijf kilometer. Loodrecht op de kust was dat wellicht nog voldoen de maar bij vuren in andere richtingen niet. Als een schip tamelijk snel voorbijvoer (dat wil zeggen: met een snelheid van ongeveer 18 mijl, ofte wel een goede 33 km per uur), dan konden er slechts twee, hooguit drie schoten op het doel gelost worden. Het kanon sloeg achteruit, werd enkele meters verder tegengehouden door houten stootwiggen en rolde weer terug. Het opnieuw richten en laden namen de nodige tijd in beslag. Bovendien overlapten de sectoren van de nevenkanonnen elkaar niet. Afb. 16: Het kanon Tot zijn grote verrassing ontdekte de schrijver recentelijk op een prentbrief kaart van de firma Jonker, waarop een gezelschap op het strand poseert op de achtergrond het in Egmond geplaatste kanon. Geestgronden, 5 (1998), nr. 1 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1998 | | pagina 25