lm
in het
irine-
nding
:1 aan
;erste
ïutra-
egen-
ivaart
erts-
Afb. 15: De reddingboot van Egmond na terugkomst van de tocht naar de Duitse
schepen (foto collectie C.J.W. Everts)
boulevard zo'n achterlader te staan. Veel stelde het niet voor. Het was een
kanon van de landmacht, uit 1874, niet snelvurend, met een dracht van
hooguit vijf kilometer. Loodrecht op de kust was dat wellicht nog voldoen
de maar bij vuren in andere richtingen niet. Als een schip tamelijk snel
voorbijvoer (dat wil zeggen: met een snelheid van ongeveer 18 mijl, ofte
wel een goede 33 km per uur), dan konden er slechts twee, hooguit drie
schoten op het doel gelost worden. Het kanon sloeg achteruit, werd enkele
meters verder tegengehouden door houten stootwiggen en rolde weer terug.
Het opnieuw richten en laden namen de nodige tijd in beslag. Bovendien
overlapten de sectoren van de nevenkanonnen elkaar niet.
Afb. 16: Het kanon
Tot zijn grote verrassing ontdekte de schrijver recentelijk op een prentbrief
kaart van de firma Jonker, waarop een gezelschap op het strand poseert op
de achtergrond het in Egmond geplaatste kanon.
Geestgronden, 5 (1998), nr. 1
23