Tot zover een gedeelte uit de beschrijving van het schilderij van 1908, dat
inderdaad, qua techniek en sfeertekening, duidelijk beter 'uit de verf is
gekomen'.
Afb. 23: De Gele Kamer, Florence
Upton, 1908 (Uit: N. S. Davis, A Lark
Ascends; Florence Kate Upton, artist
and illustrator. London, Scarecrow
Press, 1992)
Veertien jaar later - kort voor haar dood - heeft Florence Upton, na een
lange afwezigheid, Egmond voor het laatst bezocht. Het was een soms ont
roerend weerzien van de plekken en de mensen die haar zo dierbaar waren
geworden. In een brief van 11 februari 1922 schrijft zij aan een goede
vriendin: Al mijn kinder-modellen zijn inmiddels getrouwd en hebben
rijen kinderen". Ook het kleine meisje uit De Gele Kamer blijkt inmiddels
moeder te zijn geworden. Alleen Maartje zelf - de moederfiguur op het
schilderij - is in werkelijkheid altijd kinderloos gebleven, zij het dat zij later
een dierbare band had met haar 'pleegdochter' Miep Halff. die voor menig
schilderij van Gari Melchers geposeerd heeft. Maar dat is een ander ver
haal. Nu ging het over Florence Upton, die het tegel-sierstuk in de Gele
Kamer in twee van haar werken heeft vereeuwigd. Twee schilderijen die,
helaas - net als het tegeltableau zelf tijdelijk? - onvindbaar zijn.Q
Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4
97