Afb. 22: De Gele Kamer,
Florence Upton, 1905
(Uit: N. S. Davis, A Lark
Ascends; Florence Kate
Upton, artist and illustra
tor. London, Scarecrow
Press, 1992)
Bij de afbeeldingen van beide schilderijen staat de vermelding: 'Present
location unknown'. Ook Norma Davis kan dus niet aangeven waar de stuk
ken zich nu bevinden en ze heeft zich moeten behelpen met inmiddels ver
kleurde zwart-wit foto's.
Over de tweede versie van De Gele Kamer (1908) schrijft zij onder meer:
"Het schilderij laat weer een vrouw en een kind zien, gezeten aan een tafel,
maar nu zitten zij naast elkaar, met het gezicht naar het raam. Het profiel
van de vrouw toont duidelijk aan dat het model in heide schilderijen
Maart je Bult is, die ook poseerde als de Dochter van de Herbergier'
De compositie van het schilderij uit 1908 is meer geconcentreerd; de vrouw
en het kind vallen net buiten het midden, aan de rechterkant, en het land
schap op de schoorsteenmantel is boven hun hoofd geplaatst, om meer
accent te verlenen. Het éne raam en de pot met geraniums zorgen voor een
effectieve balans in het linker gedeelte. De figuren zijn hier groter en meer
op de voorgrond geplaatst; alles wat onze aandacht zou kunnen afleiden
van de vrouw en het kind is vermeden.
96
Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4