olonie
(juli
:e van
Gele
geze-
ïman-
u, dat
leuten
twee
'WEE
aten),
mond
naakt
ïr het
York
ig tot
st het
i van
irvan
;erde
ursus
i zijn
enals
her-
jzon-
hoe-
i een
vog-
door
\r. 3/4
haar schilderstukken, tentoongesteld in wereldsteden als Parijs, Chicago en
Londen.
De twee versies van De Gele Kamer dateren van respectievelijk 1905 en
1908.
Norma S. Davis, die een studie heeft geschreven over het leven en werk
van Florence Upton - en die daartoe in 1986 een bezoek aan Egmond heeft
gebracht - beschrijft in haar boek A Lark Ascends de beide schilderijen uit
voerig. Over de eerste versie schrijft zij: "Het schilderij toont een vrouw en
een klein meisje die tegenover elkaar aan tafel zitten in een Hollands huis.
De rug van de vrouw is naar de toeschouwer toegekeerd, het kind kijkt
lachend naar haar op. Helder zonlicht vult de kamer, verwarmt de rug van
de vrouw en verlicht het gezicht van het kind Florence gebruikte deze
locatie voor een aantal 'genrestukken'. Het belangrijkste element van de
kamer is een betegelde schoorsteenmantel, die nu nog steeds in het oude
huis kan worden aangetroffen. Voor haar vrienden was dit Upton 's topstuk,
en het schilderij was te zien op verschillende tentoonstellingen.
Afb. 21 .De dochter van de herber
gier, door Florence Upton. Waar het
schilderij zich tegenwoordig bevindt,
is onbekend (Uit: N. S. Davis, A Lark
Ascends; Florence Kate Upton, artist
and illustrator. London, Scarecrow
Press, 1992)
Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4