't Krijt, het middeleeuwse toernooiveld en ooit zo lommerrijke dorpsplein waar raadhuisje en school stonden - op de hoek van de huidige Boon- akkersteeg en Kloosterweg. Hier, in Hallem (het latere Egmond-Binnen) begon men op last van de grafelijke abdij vermoedelijk rond het jaar 950 met het graven van de vaart. Aan de zuidkant bij de huidige begraafplaats van de abdij ligt de plek waar karrenvoerders hun ladingen losten zodat vracht in schuiten overgeladen kon worden. Dat was dus de losplaats ofwel het Stet. Daaraan lag het Binderhaventje. Hiervandaan groef men eerst oostwaarts om na zo'n 250 meter in een haakse bocht noordwaarts te gaan. bijna in het verlengde van de Hogedijk. Hier trok men de Oude Vaartzoals die op oude kaarten genoemd wordt, in een haakse bocht naar het oosten om hem zo te laten samenlopen met de snelstromende en waterrijke Beek van het dorp.'1 Deze kwam regelrecht uit de duinen zetten om vanaf boerderij Westert (nu café restaurant De Boerewageneven voor de ingang van het PWN-duinterrein) langs de Oude Schulpweg naar De Doelen (waar de plaatselijke schutterij oefende) te stromen. Aan het eind hiervan lag het Schulpstet waar de schel pen gelost werden. Een oude veldnaam als Kalkweidje herinnert daaraan, evenals een schelpenrijke verhoging in het brede wegtalud van het verleng de van de Doelen (de Schulpweg), ter hoogte van 't Metewegje. Vanaf dit tweede Binderhaventje leidde men de verbrede en uitgediepte beek (hier later Schulpvaart genoemd) in een flauwe bocht naar het noord-oosten. Rond 1530 vermoedelijk is het Slijckland ofwel slikland ten oosten van bovengenoemde Oude Vaart als 'aanwas' door de abdij afgewaterd en inge polderd. Toen is er om dit nieuwland heen nog een meer oostelijke tak van de vaart gegraven. Die sloot aan op het (Egmonder) Vennewater. Dat kwam van de vroegere Vennewatersmolen, ter plaatse van het gemaal aan de hui dige Vennewatersweg. Sindsdien liep de Bindervaart met z'n jaagpad dus vanaf 't Krijt zonder haakse bochten direct naar het oosten om daar het veenwatertje in de vaart der volkeren op te stuwen. En in aansluiting daarop is ook het Voetpad langs Egmonderbinnervaart als openbaar voetpad in de achtereenvolgende wegenregisters geboekstaafd, 4231 meter lang en 2 tot 7.75 meter breed.7 Op 297 meter tekende de landmeter op de wegenkaart van 1916 precies de plek in, waar de Oude Vaart ofwel Schulpvaart de Nieuwe Bindervaart 6 Geestgronden. 4 (1997), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 8