vanaf het stet tot het bruggetje naar het Voetpad over de Bisschop. Op 19e
eeuwse kadastrale kaarten heet de hele (later helaas gedempte) westtak
Nieuwe Vaart.'0 Op een paar prachtige kleurenkaarten van de Wegenschouw
uit 1922 is de situatie gedetailleerd weergegeven." De niet meer zo nieuwe
vaart is (door verlanding?) inmiddels wat ingekrompen en heet nu
Hoevervaart. De naam Mallegat behoort nu exclusief tot de weg langs de
vaart en geldt nu ook voor de voormalige Molensteeg, de smalle verbinding
met de Weg naar de Oude Veert. Bij de Schoolsteeg en de molenwerf
(kavel nr. 199) ligt een ruime keerplaats voor wagens. Oude Hoevers ken
nen deze plek nog als De Zwaaihoek. De verdikking in de vaart suggeert
ook een soort draai- of zwaaikom voor schuiten: een Hoever haventje?
Deze derde vaart verenigde zich achter het vroegere schipperscafé De
Eenhoorn (op kavel 187) met de (tweede) Oude Veert om als Hoevervaart
verder richting Egmondermeer te lopen.
Afb. 19: Detailkaart 1:1.000 uit 1922 van 't Mallegat in Egmond aan de Hoef (sup-
plementkrt. bij Ligger der Wegen 1916, RANH): de Nieuwe (16e eeuwse)
Hoevervaart is duidelijk 'ingekrompen', bij de molenwerf (kavel 199) de keer
plaats ofwel Zwaaihoek voor wagens, met links de zwaaikom voor schuiten: het
Hoeverhaventje.
Hoevervaartpad en zijpaden
Na zo'n 150 meter ontmoeten vaart en (aan de noordoever gelegen?) jaag
pad het eerste zijpad: het Pad naar de Vaart. Volgens de Ligger der Wegen
uit 1916 begon deze brede, onverharde 'groeneweg' bij de Hoeverweg (de
vroegere Hofdijk) om dwars over de middeleeuwse Hofweide na 107 meter
loodrecht op het jaagpad aan te sluiten.12 Oudere bronnen, zoals de 17e
eeuwse kaart van landmeter Joannes Dou geven precies dezelfde situatie
82
Geestgronden, 3 (1996), nr. 3/4