- Zo was er het bezoek van een kleinzoon van ds. Claassen. die de foto liet zien die Melchers als basis had gebruikt voor het schilderij The Wedding (zie foto omslag, red.), gesitueerd in de Slotkapel. De kunstenaars bedienden zich wel vaker van foto's om hun ruw-opgezette werkstukken later in hun studio, in alle rust en tot in details, te kunnen uitwerken. (Bovendien had Melchers toch moeilijk dominee Claassen, in de preekstoel hoog boven het bruidspaar uittorenend, urenlang in zijn verheven houding kunnen laten poseren!). Zo was er ook de ontmoeting met mevrouw Bult-Vennick, die nog twee schilderijen bleek te bezitten van Florence Upton, één van Hitchcocks leerlingen en inmiddels al beroemd als de schrijfster/illustratrice van de bovengenoemde Golliwog-kinderboeken. Maar die informatie kreeg ik pas later van de kunsthistorica Norma Davis, die bezig was aan een studie over Upton. Het portretje dat de Amerikaanse had gemaakt van mevrouw Bults echtgenoot - toen een jongetje van vier jaar - staat nu afgebeeld in Norma Davis' boek A Lark Ascends. Afb. 1Een portret van de vierjarige Jantje Bult door de Florence Upton. (Foto R. van Vleuten) 28 Geestgronden, 2 (1995), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1995 | | pagina 6