De Willem kwam in Katwijk onder de naam De zes Gebroeders KW 91 in de vaart voor reder L. Parlevliet. Ze voer, net als te Egmond, alleen in de kantvisserij. De schuit was tot 1911 in de vaart. Van de andere schuiten zijn geen nadere gegevens bekend, misschien komt dat nog. Vragen blijven er altijd. De EG 19 werd eind 1897 naar Zandvoort verkocht, (dus ZV maar op 26 maart 1899 was het Egmondse reddingstation aktief vooreen vissersvaartuig EG 19 gestrand bij paal 29. Er had die nacht een hevige storm gestaan. Een Egmondse bom was door averij gedwongen geweest daar te landen, er was geen hulp nodig. Is dit een schrijffout in het rapport'? De EG 9 was toen nog wel in de vaart! In de Alkmaarsche Courant verschijnt in februari 1900 een advertentie waarin het sloophout van de bomschuit EG 19 te koop word aangeboden, ruim twee jaar na de gemelde verkoop naar Zandvoort.O (Als u nog iets weet uit overlevering of andere bronnen, hoe gering het in uw ogen ook is, neem dan s.v.p. contact op met ondergetekende of de redaktie van dit blad. Jan Sander De Schokker 35 1931 DB Egmond aan Zee 02206 - 4498) Verklarende woordenlijst Baremooter: gedoeld wordt op de Engelse kustplaats Barmouth. barkzeilschip met minimaal drie masten beug: lange lijn met dwarslijnen voorzien van een haak. besommingtotaalopbrengst van de vangst. blazer: platbodem vissersvaartuig, voornamelijk in gebruik bij de Eilanders (Texelaars, Vlielanders. Terscheliingers etcetera) kantje: ton met pas ingelegde haring last: inhoudsmaat, gelijk aan 17 haringtonnen. omhoog trekken: het met behulp van paarden op het strand trekken van de bomschuiten tot aan de duinvoet. Geestgronden, 2 1995), nr. 2/3 65

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1995 | | pagina 43