De Willem kwam in Katwijk onder de naam De zes Gebroeders KW 91 in
de vaart voor reder L. Parlevliet. Ze voer, net als te Egmond, alleen in de
kantvisserij. De schuit was tot 1911 in de vaart. Van de andere schuiten zijn
geen nadere gegevens bekend, misschien komt dat nog.
Vragen blijven er altijd. De EG 19 werd eind 1897 naar Zandvoort
verkocht, (dus ZV maar op 26 maart 1899 was het Egmondse
reddingstation aktief vooreen vissersvaartuig EG 19 gestrand bij paal
29. Er had die nacht een hevige storm gestaan. Een Egmondse bom was
door averij gedwongen geweest daar te landen, er was geen hulp nodig.
Is dit een schrijffout in het rapport'? De EG 9 was toen nog wel in de vaart!
In de Alkmaarsche Courant verschijnt in februari 1900 een advertentie
waarin het sloophout van de bomschuit EG 19 te koop word aangeboden,
ruim twee jaar na de gemelde verkoop naar Zandvoort.O
(Als u nog iets weet uit overlevering of andere bronnen, hoe gering het in uw ogen
ook is, neem dan s.v.p. contact op met ondergetekende of de redaktie van dit blad.
Jan Sander
De Schokker 35
1931 DB Egmond aan Zee
02206 - 4498)
Verklarende woordenlijst
Baremooter: gedoeld wordt op de Engelse kustplaats Barmouth.
barkzeilschip met minimaal drie masten
beug: lange lijn met dwarslijnen voorzien van een haak.
besommingtotaalopbrengst van de vangst.
blazer: platbodem vissersvaartuig, voornamelijk in gebruik bij de Eilanders
(Texelaars, Vlielanders. Terscheliingers etcetera)
kantje: ton met pas ingelegde haring
last: inhoudsmaat, gelijk aan 17 haringtonnen.
omhoog trekken: het met behulp van paarden op het strand trekken van de
bomschuiten tot aan de duinvoet.
Geestgronden, 2 1995), nr. 2/3 65