Zo heeft de schilderskolonie - en met name de groep van Hitchcocks cursisten - gezorgd voor een bekendheid van Egmond die ver uitging boven die van alleen-maar-vissersdorp of beginnende badplaats. Zonder overdrijving kan dan ook gesteld worden, dat de Egmonders van toen veel te danken hadden aan al die malle, buitenlandse 'kunstenmakers', die nuffige, penselende jongedames onder hun witte parasols, die goed verterende, royale cafébezoekers die soms ineens met een beschilderde deur of met een raar papiertje - een cheque - wilden betalen. Ook na de hoogtijdagen van de schilderskolonie blijven buitenlandse kunstenaars, zij het incidenteel, Egmond bezoeken. Het is niet onmogelijk dat omstreeks die tijd, ook dankzij onderlinge contacten, de fakkel wordt overgenomen door schilders die aan de wieg staan van de Bergense School. Het proefschrift van dr. Annette Stott wijst in die richting en het onderwerp verdient een nadere bestudering. De Eerste Wereldoorlog maakt buitenlands bezoek van overzee vrijwel onmogelijk. Melchers is inmiddels teruggekeerd naar Amerika, al houdt hij zijn woning in de Schoolstraat tot 1922 aan en zal hij tot 1930 met een zekere regelmaat zijn geliefde Egmond voor kortere of langere tijd weer bezoeken. Atb. 8: Het huis aan de Schoolstraat in Egmond aan den Hoef waar Gari en Corinne Melchers jarenlang woonden 40 Geestgronden, 2 (1995), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1995 | | pagina 18