Geen wonder dat ook andere Amerikaanse schilders werden aangetrokken door zijn lyrische beschrijvingen: "De schaduwen zijn nooit de grove, violette plekken van een zuidelijke zon, nooit is het blauw van de luchten als metaal. De helderheid is altijd diffuus, ook in de schaduw. En hoe scherp de zon ook is, de toon is altijd fijn". Het is Mesdag geweest die hem in aanraking heeft gebracht met het Hollandse kustgebied en het is daardoor dat hij, in 1881Egmond heeft ontdekt. Afb. 4: George Hitchcock, de stichter van de schilderskolonie Evenals Melchers, met wie hij tijdens zijn opleiding bevriend was geraakt en die zich omstreeks 1883 bij hem voegde - in hun gezamenlijke studio op het duin - gaf Hitchcock aanvankelijk vaak een religieus tintje aan zijn schilderijen. Het landschap (of het interieur van een boerenwoning) vormde daarbij slechts een achtergrond. Zelfs bijbelse thema's werden zo in een hedendaagse omgeving geplaatst, de Madonna-achtige moederfiguren kregen een aureool, gevormd door het zonlicht of soms door de - schijnbaar toevallige - ronde vorm van een schotel die aan de wand hing. Maar ook de zee, de duinen en de zilverige lucht daarboven vormden dikwijls het onderwerp van Hitchcocks aquarellen en schilderijen. Het was 34 Geestgronden, 2 (1995), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1995 | | pagina 12