11 oktober 1743 werden alle ambten: baljuw, dijkgraaf,
houtvester, schout, secretaris, rentmeester en strand
vondervan het Middenstrand, weer aan één man toever
trouwd, te weten aan Cornells van Duysburg.
Er was ook een strandvonder voor het Zuiderstrand, en
één voor het Noorderstrand. Dit was zo ontstaan op 25
februari 1718 toen aan baljuw Cornells van den Heuvel
wegens ouderdom twee hulpstrandvonders werden toe
gevoegd.
Omstreeks de tijd van het proces Harge waren Teunis
Muller en Adriaen Jansz. Blank eveneens strandvonders.
Er kwamen vroeger vele strandingen voor, zoals bijvoor
beeld in de jaren 1741 tot en met 1744, blijkens de Inven
taris van het Oud Archief, niet minder dan 8, te weten:
18 december 1744
Het aalschip de Princes Royaal; schipper Otte
Tjeerds, van Londen naar Workum.
20 december 1744
Het fluitschip de Juffrouw Anna, geladen met zout;
kapitein Jan Mooijeboer, van St. Ubes naar Am
sterdam.
Hiermede ben ik aan het eind gekomen van het doel, dat
ik mij had gesteld, namelijk om aan de hand van onder
andere de Inventaris van het Oud Archief van Callantsoog
enige uitbreiding te geven aan hetgeen "Callants-Oogh
tot den Leeser" over haar historie - en dat is dus die tot
1741 - vermeldt.
William Erskine en
17 januari 1741
De brigantijn de Lovely Bethy; begraven werden
de aangespoelde lijken van
Charles Turner.
19 september 1742
Het Oost-Indische retour
schip Horstendael. De lading
werd gelost; het schip door
storm uiteengeslagen. Hier
over ontstond een proces tus
sen de heren van Callantsoog
en de bewindhebbers van de
Oost-Indische Compagnie.
Het ging er blijkbaar om het
strandrecht van de heren van
Callantsoog te bewijzen.
17 oktober 1742
Aangespoeld laken, karsaai
(grof gekeperd laken).
12 november 1742
Gestrand het schip de Si
lence, geladen met steenkool
van Sunderland naar Rotter
dam, kapitein John Dail.
8 februari 1743
De brigantijn Le Saveur, ge
laden met Spaanse wol, kapi
tein Antonie Duller.
19 november 1744
Het schip de Richard, van
Sunderland naar Rotterdam,
geladen met steenkool; kapi
tein John Anderson. Masten,
touw, zeilen, ankers, werden
geborgen.
In 1744
Ook gestrand het schip de
Mary Gold, geladen met ko
per, ijzer, lood en balken. Ka
pitein Philip Green. Mr. Jacob Coren van der Mieden vluchtte nadat zijn broer hem had gewaarschuwd!
60