Graffiti-icoon Pipokar Kinderen schilderen Het suppletietraject liep op dat moment van opgang Kief- teglop tot Sint Maartenszee. Halverwege was het pomp station geplaatst dat het aangevoerde zand door de bui zen joeg. 'De suppletie begon in noordelijke richting. In etappes: steeds als een deel was opgespoten, werden nieuwe bui zen aangekoppeld. Het duurde ongeveer twee tot drie uur voordat er weer een volle strandhopperzuiger arriveerde.' Aanvankelijk verliep alles voortvarend, ledereen nam een stuk buis voor zijn of haar rekening; de ene schildering nog fraaier en origineler dan de andere. Met hier en daar een knipoog naar bestaande artiesten, zoals pop-art-kun- stenaar Roy Lichtenstein en graffiti-artiest Keith Haring, twee iconen van hun tijd. Frits Vos: 'Nu wil de pech dat het gaandeweg een natte zomer werd. De mensen van buiten bleven weg, die kwa men niet met slecht weer. Dat zorgde voor vertraging: op een dag lag er zo'n 300 meter buis. Onbehandeld. Om op te schieten heb ik er toen een filosofische tekst op ge verfd. Achter elkaar door, dus één lange regel.' Als het weer goed was, groeiden de schildersessies vaak uit tot ware happenings. 'Dan bouwden we provisorische tenten en werden in het weekend grote feesten gegeven. Met kampvuren, drank en eten. En met veel muziek en andere kunstzinnige uitin gen. De buizenleggers gingen ondertussen gewoon door. Maar als ze klaar waren en op nieuwe lading moesten wachten, namen ze graag een pilsje tussendoor. Ja, die mensen vonden het allemaal even prachtig! Ook badgas ten kwamen regelmatig een kijkje nemen. En soms hiel pen ze een handje mee.' Er ontstond geleidelijk aan een speciale band tussen de creatieve mensen en de werkers. 'We hebben zelfs hun schaftkeet - je weet wel, nog zo'n ouderwetse - als pipokar beschilderd. Werd volledig geac cepteerd! Ja, ook van hogerhand. Er kwam wel een keer een hoge pief langs van Hochtief, het Duitse moederbe drijf dat verantwoordelijk was voor de suppletie. Hij vroeg zich verbaasd af wat dit nou allemaal moest voorstellen, maar kon er weinig meer tegen uitrichten: de klus was al bijna geklaard.' Er verscheen met enige regelmaat een speciaal maga zine, een gestencild blad, helemaal gewijd aan het pro ject. 'De buizenkrant', herinnert Frits Vos zich. 'Die publicaties had Piet Smit voor zijn rekening genomen.' 53

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2013 | | pagina 13