Graffiti-icoon
Pipokar
Kinderen schilderen
Het suppletietraject liep op dat moment van opgang Kief-
teglop tot Sint Maartenszee. Halverwege was het pomp
station geplaatst dat het aangevoerde zand door de bui
zen joeg.
'De suppletie begon in noordelijke richting. In etappes:
steeds als een deel was opgespoten, werden nieuwe bui
zen aangekoppeld. Het duurde ongeveer twee tot drie uur
voordat er weer een volle strandhopperzuiger arriveerde.'
Aanvankelijk verliep alles voortvarend, ledereen nam een
stuk buis voor zijn of haar rekening; de ene schildering
nog fraaier en origineler dan de andere. Met hier en daar
een knipoog naar bestaande artiesten, zoals pop-art-kun-
stenaar Roy Lichtenstein en graffiti-artiest Keith Haring,
twee iconen van hun tijd.
Frits Vos: 'Nu wil de pech dat het gaandeweg een natte
zomer werd. De mensen van buiten bleven weg, die kwa
men niet met slecht weer. Dat zorgde voor vertraging: op
een dag lag er zo'n 300 meter buis. Onbehandeld. Om
op te schieten heb ik er toen een filosofische tekst op ge
verfd. Achter elkaar door, dus één lange regel.'
Als het weer goed was, groeiden de schildersessies vaak
uit tot ware happenings.
'Dan bouwden we provisorische tenten en werden in het
weekend grote feesten gegeven. Met kampvuren, drank
en eten. En met veel muziek en andere kunstzinnige uitin
gen. De buizenleggers gingen ondertussen gewoon door.
Maar als ze klaar waren en op nieuwe lading moesten
wachten, namen ze graag een pilsje tussendoor. Ja, die
mensen vonden het allemaal even prachtig! Ook badgas
ten kwamen regelmatig een kijkje nemen. En soms hiel
pen ze een handje mee.'
Er ontstond geleidelijk aan een speciale band tussen de
creatieve mensen en de werkers.
'We hebben zelfs hun schaftkeet - je weet wel, nog zo'n
ouderwetse - als pipokar beschilderd. Werd volledig geac
cepteerd! Ja, ook van hogerhand. Er kwam wel een keer
een hoge pief langs van Hochtief, het Duitse moederbe
drijf dat verantwoordelijk was voor de suppletie. Hij vroeg
zich verbaasd af wat dit nou allemaal moest voorstellen,
maar kon er weinig meer tegen uitrichten: de klus was al
bijna geklaard.'
Er verscheen met enige regelmaat een speciaal maga
zine, een gestencild blad, helemaal gewijd aan het pro
ject.
'De buizenkrant', herinnert Frits Vos zich. 'Die publicaties
had Piet Smit voor zijn rekening genomen.'
53