Het Noorse SS Skoghaug verging Kerstnacht 1947 Explosie Inspectie van de aangespoelde sloep. Links Jaap Vriendjes en rechts zijn broer Klaas. Wil Janssen Veel Noord-Hollandse kustbewoners hoopten op een rustige kerst in 1947 maar deze werd ruw verstoord door een scheepsramp waar vele instanties en particulieren beide kerstda gen en erna bij betrokken raakten. Eind december 1947 meldde de krant De Vrije Alkmaar der dat er nog veel mysteries om de Skoghaug-ramp waren en dat een ontploffing op dat schip had plaatsge vonden tussen Egmond en Schoorl. Er blijven nog steeds veel onbeantwoorde vragen over deze scheepsramp, waarbij het Noorse schip in de golven van de Noordzee ten onder ging. Deze zeeramp, die plaatsvond tussen de (heilige) kerst avond en de eerste kerstdag 1947, zorgde voor grote op hef in veel Noord-Hollandse kustgemeenten. Het schip was woensdag 24 december 1947, de dag voor Kerstmis dus, om twee uur 's middags met een lading steenkool vertrokken uit Rotterdam naar het Noorse Hau- gesund. Om kwart over vier werd Hoek van Holland be reikt waar de loods spoedig van boord ging. Met storm achtige wind, hoge zeeën en zware regenbuien voer men toen de zee op. Het schip bereikte niet meer dan een snelheid van 7-8 knopen. Met een normale snelheid zou het in niet meer dan een dag de afstand Rotterdam naar Oslo doen. Kerstavond werd gevierd met wat extra voedsel en varkensvlees steak. Ook mocht men een fles aquavit delen (sterkedrank uit Scandinavië). Ongeveer om half elf deze kerstavond volgde een enorme explosie. Allen, behalve een 20-jarige student, kwamen snel aan dek. Deze student brak namelijk bij het verlaten van de lounge zijn rug en kon dus niet verder. De achterste mast liet al los en wiebelde hevig heen en weer. ledereen spoedde zich onmiddellijk naar de twee motorreddingssloepen aan dek. Toen de bemanning de touwen van de sloepen had doorgesneden viel het nog niet mee om deze naar het water te laten zakken. De Skoghaug zonk nadat ze iets meer dan 100 meter van het schip verwijderd waren. Dit was ongeveer 25 minuten nadat de explosie had plaatsgevonden. Spoedig hierna sloeg door een hoge golf, veroorzaakt door het zinken van het schip, de reddingssloep om. Allen belandden in het ijskoude water. De bemanningsleden wisten zich vast te klampen aan de gekapseisde boot, maar de een na de ander hield dat niet lang vol, verloor deze strijd en ver dween in de golven. Na enige tijd kon de reddingssloep toch weer worden omgedraaid. Zeven bemanningsleden kwamen weer aan boord, onder wie George Lonning.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2012 | | pagina 16