Van prairie naar polder met Frank Lloyd Wright De naam 'Zwaardijk' Een klein huisje ï.wdiii/ nwun^vu Opmerkelijk is, dat het toilet niet in de bouw was opge nomen, terwijl dat in de gewone woningbouw, zoals het rentmeestershuis, wel het geval was. Bij een boerderij kon kennelijk nog de oude traditie gevolgd worden: een apart gebouwtje buiten op het erf. Het toilet, dat ik in 1988 aantrof, was gesitueerd in de stal, vlak bij de keuken. Het was daar aangelegd in het najaar van 1939, toen Neder landse militairen daar in de buurt waren ingekwartierd en in de boerderij een majoor werd gehuisvest. In diezelfde tijd heeft het brandweerhuisje dat vlak bij de boerderij aan de weg stond, korte tijd dienst gedaan als cachot voor NSB'ers. Waar die naam vandaan komt was mij niet bekend. De boerderij die daar stond en in 1926 is gesloopt heette ook Zwaardijk, een merkwaardige, wat geheimzinnige naam... Maar nu weet ik meer: De naam 'Zwaardijk' is in feite een plaatsaanduiding. In de middeleeuwen lag daar, even ten zuiden van de huidige boerderij, een dijk die zo heette. Het was een van de vele dijken die in de nogal wisse lende situaties het water moesten bedwingen. Deze dijk is later, toen hij niet meer nodig was, geheel weggegraven. Maar zijn naam is bewaard gebleven als aanduiding van een plaats, waar sindsdien waarschijnlijk altijd bebouwing is geweest. Zie ook de kaart in de Clock, jubileumnummer 2010, nr.3, pag 52. architect Frank Lloyd Wright. In ons land verrezen vele gebouwen waaruit die invloed blijkt: gebouwen met in el kaar grijpende, goed te onderscheiden bouwdelen, met platte of schuine daken met royale dakoverstekken zijn nu nog op vele plaatsen te zien. Vader was dus waarschijnlijk niet origineel met het ontwerp voor de boerderij, maar hij heeft er wel iets moois van gemaakt! Tentoonstelling: Dromen van Amerika. Nederlandse architecten en Frank Lloyd Wright. T/m 5 juni in Museum Hilversum, Kerkbrink 6 Hilversum. Geopend: di t/m za ll-17u, zo 12-17u. DOOrBERNARD HULSMAN Niet H.P. Berlage, Gerrit Rietveld of een andere Nederlandse archi tect had de grootste invloed op de twintigstc-ccuwse Nederlandse bouwkunst, en ook de Franse Zwitser Le Corbusicr niet. Het was geen Europeaan, maar een Ameri kaan die als geen ander het aan zien van de Nederlandse architec tuur in de vorige eeuw heeft be paald: Frank Lloyd Wright (1867- 1959). Hoe immens zijn invloed in Nederland was, is nu te zien op de tentoonstelling Dromen van Ameri ka. Nederlandse architecten en Frank Lloyd Wright in het museum Hilver- In het mooie, nieuwe door Hans Ruijssenaars ontworpen deel van dit museum zijn Wrights sporen in Nederiand in beeld gebracht. Op de ronde buitenwanden van twee verdiepingen tellende ten toonstellingszaal geven foto's, fo tokopieën van tekeningen, ma quettes en teksten een overzicht van Wrights turbulente leven en werk, van zijn vroege huizen in prairiestijl van omstreeks 1900 tot zijn gebouwen in ufo-stijl uit de jaren vijftig. In de middendelen van de twee zalen is aan de hand van alweer foto's, tekeningen en maquettes te zien hoe Frank Lloyd Wrights prairiestijl werd verwerkt door een groot aantal architecten, onder wie Berlage, Dudok, J.J.P. Oud en leden van de Haagse school zoals J.J. Brandjes, Jan Wils en J.B. van Loghem. In een verrassende toegift op de bovendverdieping laat Dromen van Amerika zien dat Frank Lloyd Wright sinds kort opnieuw aanwe zig in de Nederlandse architec tuur. Na de Tweede Wereldoorlog nam zijn invloed hier weliswaar af, maar aan het einde van de twintig ste eeuw en het begin van de 21ste is er in Nederland sprake van een heuse Wright-rew'vfl/. Die uit zich in de talloze 'jaren- dertig'-woningen die Nederland nu telt. De Nederlandse stijl die nu jaren-dertig wordt genoemd, is rechtstreeks afkomstig uit de wel varende buitenwijken van Chicago van een eeuw geleden. Dat is goed te zien op de foto's van fotograaf Ilya Rabinovich die door Museum Hilversum op pad werd gestuurd om de nieuwe Nederlandse prai riehuizen in beeld te brengen. Toch blijft er een vraag knagen over Dromen van Amerika na het ver laten van het Museum Hilversum: waarom waren juist Nederlandse architecten zo ontvankelijk voor het werk van Frank Lloyd Wright? Net als veel Duitsers, Fransen en Belgen dorstten veel Nederlandse architecten in het begin van de twintigste eeuw naar een nieuwe bouwstijl, maar veel meer dan el ders in Europa zochten de archi tecten in de polder de oplossing hiervoor op de Amerikaanse prai rie. Een echte verklaring voor dit opmerkelijke verschijnsel geeft de expositie in Hilversum niet. Dat Berlage in 1910 een reis naar Ame rika maakte, en dat Wijdeveld het werk van Frank Lloyd Wright in zijn tijdschrift Wendingen publi ceerde, is hiervoor geen afdoende verklaring. Ook in Duitsland was Lloyd Wrights werk immers bekend dankzij de schitterende Wasmuth Monatshefte, waarvan er overigens een in Hilversum hangt. En dat Amerika voor veel architecten stond voor de nieuwe, moderne wereld, onderscheidt Nederland ook niet van de rest van Europa. Maar wat was het dan? Wat had den Nederlandse architecten toch met Frank Lloyd Wright? Villa uit 1925 van de Nederlandse architect Buys in de stijl van Frank Lloyd Wright (Foto uit catalogus) De laatste keer dat ik de boerderij zag was in april 2009. Ik was in gezelschap van mijn kleinzoon Jeroen, die een paar weken daarvoor tien jaar was geworden. Als cadeau tje waren we samen in Callantsoog. Want we hadden wat met de boerderij: toen Jeroen een jaar of vier was heb ik met hem een huisje gebouwd van kleine, zelf gebakken steentjes en dakpannetjes. Het model van dat huisje was naar voorbeeld van de boerderij Zwaardijk, waarvan de overgrootvader van Jeroen de architect was. Hij heeft er vaak mee gespeeld, maar het was een speciale kunst om de schoorsteen goed te laten roken! Samen zijn we in die aprilmaand rondom en in de boerderij geweest, rondge leid door mevrouw Stam. We hebben vastgesteld dat het goed was. \DCD rtN iirrc i.viHcrKr /anvj. lAfce KövrrsKCEaJüri "So üc ACOrüTïCrei: 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2012 | | pagina 8