gen uitvoeren, zooveel mogelijk personeel en materieel behalve wat nodig is voor handha ving orde en bewaking, naar Engeland zen den, meeste spoed. Dit is de laatste telexorder, wij verbreken verbindingen en vernietigen te lexmachines.' 11 Als gevolg hiervan vertrokken onder meer de mijnenleggers Douwe Aulces, Nautilus, Me dusa en Jan van Brakel, de torpedoboten G13 en G15, Z6 en Z7 en de kanonneerboot Johan Maurits van Nassau. motorsloep te strijken. 'Van de opvarenden die niet met hun schip ten onder gingen - in to taal vielen bij deze ramp achttien slachtoffers - kwam het merendeel in het water terecht, zo oolc de scheepshond. Zij werden allemaal opgepikt en kwamen terecht aan boord van de Nautilus, de Jan van Brakel en de torpedoboot G13. Laatstgenoemd schip is in opdracht van de commandant van Hr. Ms. Nautilus terugge varen in de richting van Den Helder om daar gewonde opvarenden van de Johan Maurits te debarlceren.'3) Kanonneerboot Johan Maurits van Nassau Ver zou de kanonneerboot het niet brengen; het was of de Duitsers op wraak zonnen na hun echec voor de Afsluitdijk. En zij kregen hun kans, omdat zij overmachtig waren in de lucht. Nog geen twintig kilometer uit de kust, ter hoogte van Callantsoog, kwamen de luchtaanvallen los en wederom golden zij al lereerst de 'Johan Maurits'. Het zal tegen half zeven zijn geweest, toen de eerste bommenwerper, uit de zon komend, in duikvlucht op het Nederlandse oorlogsschip afschoot en direct twee voltref fers boekte. Een bom kwam op het voorschip terecht bij de munitielift. Vrijwel zeker is deze bom fataal geworden. Er ontstond brand waardoor zo'n tien minuten later een he vige ontploffing in de munitie bergplaats ontstond die het lot van de 'Johan Maurits' snel bezegelde. Het voorschip begon dadelijk weg te zinken, zodat het achterschip boven kwam en de schroeven zichtbaar wer den. Zo bleef de dodelijk gewonde kanonneer boot nog een minuut of tien, vijftien drijven, waarna de golven zich voorgoed erboven slo ten.' 2) Gelukkig had men nog wel kans gezien een ue LuiiiiiianuaiiL ueeiue mij meae, aat nij vyr- enveertig man van de Johan van Nassau had opgepikt, waaronder veel zwaargewonden. Er werd besloten dat wij de geredde manschap pen zouden overnemen zodat de G13 zijn reis naar Engeland zou kunnen voortzetten en niet in Duitse handen zou vallen. Niet zonder ontroering namen we afscheid van H.M. G13 en voeren op huis aan" 4> Torpedoboot H.M. G13 Dat de geredden er niet best aan toe waren, blijkt ondermeer uit een (latere) verklaring van de toenmalige commandant van de G13, de luitenant ter zee der le klasse E.C. Wessels: „Er lagen daar allerlei mensen, die geheel en al onder de olie zaten en drijfnat waren. Ver schillende mensen waren zwaar gewond, an deren hadden een ontzettende klap gekregen. Men heeft zo goed en zo kwaad als het ging - 5.- ..,-■11 i f. A Ir

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2010 | | pagina 7