Spijker Mysterie tur WOjaAr opgelost! Theo Brouwer Over Hendrik-Jan Spijker is weinig bekend. In 1842 trouwde Jacobus Spijker Sr. met Jan netje de Groot uit Hilversum. Jacobus Sr. oe fende aanvankelijk aan de Nieuweweg te Hil versum het beroep uit van 'hoef-, scherp- en kachelsmid, tevens brandstoffenhandelaar'. Kennelijk floreerden de zaken zodat naar een grotere behuizing moest worden omgezien, die gevonden werd aan de Kerkbrink 17 en 19 te Hilversum. Het is hier dat de beider broers Spijker werden geboren. Hendrik-Jan werd ge boren op 1 april 1855 en Jacobus Jr. zag het levenslicht op 7 december 1857. De broers Spijker leerden het vak van hun va der en werden door hem voor enige tijd naar Parijs gestuurd om zich ook in de rijtuigbouw te bekwamen. In 1880 vestigden Hendrik-Jan en Jacobus Jr. zich aan het Stationsplein te Hilversum en begonnen daar hun eigen firma onder de naam Rijtuigfabriek Gebroeders Spij ker. De beide panden aan de Kerkbrink heb ben er in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw vervallen bijgestaan, werden tenslotte in 1995 steen voor steen afgebroken en uiteindelijk herbouwd. De herbouw werd in oktober 1999 voltooid. Thans zijn de beide huisjes in gebruik als café-restaurant 'De Spij kerpandjes', welke naam ook op de voorgevel van het etablissement is aangebracht. Veelal vermelden (of suggereren) auteurs van artikelen en boeken over het merk Spyker (geschreven met een 'y'; de familienaam met een 'ij'), dat Hendrik-Jan bij zijn terugkeer uit Nederlands-Indië eerst zijn zakenvriend F. Els- worth in Engeland opzocht en dat beide heren vervolgens de boot naar Hoek van Holland na men. Sommige schrijvers verschaffen meer ge detailleerde gegevens over Hendrik-Jan, alhoe wel niet alle informatie berust op juistheid. Start van het onderzoek In maart 2000 begon ik al met mijn onderzoek naar de familie Spijker. Volgens een brief, ge dateerd 28 maart 2000, van het Register Am sterdam/Bureau Burgerzaken blijkt uit de bevolkingsadministratie van Amsterdam dat Hendrik-Jan (HJS) op 20 november 1905 is uit geschreven naar Soerabaja. Kennelijk was het in die tijd normaal dat men zich bij langer verblijf in het buitenland liet uitschrijven uit het bevolkingsregister van zijn woonplaats. Voor zakelijke aangelegenheden bezocht HJS tweemaal Amerika. Hij liet zich dan ook twee maal uit- en inschrijven en wel in 1896/1897 en in 1899/1900. Ook Engeland werd door hem diverse keren bezocht. Zo had hij in Bradford regelmatig besprekingen met zijn Engelse im porteur F. Elsworth, directeur van The Brad ford Motor Car Co, welke naam later werd ge wijzigd in The Elsworth Automobile Co. Op 20 november 1905 liet HJS zich uitschrij ven uit de bevolkingsadministratie van Am sterdam. Zo omstreeks 30 november zal hij de boot naar Nederlands-Indië hebben genomen. Na een vaartijd van vijf weken is hij circa 7 ja nuari 1906 in Indië aangekomen om aldaar de verkoop van Spykerauto's te promoten en zich bezig te houden met de eigen rubberplanta ges die 'Trompenburg' bezat in Sambalioeng (op het eiland Borneo). Deze plantages lever den onder meer het hout waarvan de wielen van de auto's werden gemaakt. Halverwege het jaar 1906 stapelden de proble men bij 'Trompenburg' zich op, reden waarom Jacobus Spijker eind 1906 zijn broer verzocht naar Nederland terug te keren. Dat verzoek zal uiteraard per telegram zijn gedaan, im mers het postvervoer per boot vergde al gauw vijf weken en postvervoer per vliegtuig naar Batavia bestond nog niet (de eerste postvlucht naar Batavia vond plaats op 1 oktober 1924 per H-NACC vanaf Schiphol). Als we nu aannemen dat het telegram om streeks 10 december 1906 door HJS is ontvan gen, dan zal hij circa 26 december de boot naar Amsterdam hebben genomen en aldaar na een vaartijd van vijf weken op of omstreeks 31 januari 1907 zijn aangekomen. Vervolg van het onderzoek (1) Een simpele mededeling van Anke Hillebrand, voice-over, uit augustus 2005 bracht mij op Op 21 februari 1907 vond bij Hoek van Holland de scheepsramp van de s.s. Berlin plaats waarbij Hendrik- Jan Spijker om het leven kwam. Over de dood van Hendrik-Jan Spijker doen vele verhalen de ronde. Niemand wist tot op heden of Hendrik-Jan gevonden was en zo ja, waar hij begraven werd. De heer Theo Brouwer ging op onderzoek uit. Hieronder nemen we een deel van zijn verhaal op. -36.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2007 | | pagina 16