Strandiwudstew KenctLet Korm LcuAtumxktdlmAt Maarten Bakker Ik ben 's middags weer geweest, nog wat schoenen. Het bleek dat er heel wat waren aangespoeld langs de kust. Er liepen meer mensen met schoenen. Veel auto's op strand. Iedereen op zoek naar schoenen. Dinsdagmorgen vroeg geweest 5.30 uur) Niks gevonden. Er reden nog steeds auto's. De schoenen komen vanaf Terschelling. Daar zijn op don derdag 9 februari 2006 containers aan gespoeld met schoenen, speelgoed, koffers, bijlen, hamburgers. Ze zijn afkomstig van de vrachtvaarder Ned Lloyd Mondriaan. Zo links en rechts zijn er schoenen geruild. Die maandag lagen er ook bruinvissen op strand. Ik had er ook een gevonden. Rens Roos heeft ze opgehaald voor onderzoek. Dit omdat de buiken van de bruinvissen waren openge sneden. Van het onderzoek heb ik nog niks gehoord. Jaap Schilder, Bennebroelc: De leden van het Korps waren geen dienst plichtigen, maar voor een groot deel om diver se redenen 'buitengewoon dienstplichtig'. Dat wil zeggen niet indeelbaar omdat ze voor een groot deel behoorden tot de lichtingen 1940 - 1945. Officieel werd het korps in 1952 op gericht toen het een onderdeel van het Com mando Luchtverdediging van de Koninklijke Luchtmacht werd. De lessen werden tezamen met de posten Schoorl en Barsingerhorn beur telings op maandagavonden gegeven in hotel 'Callant' te Callantsoog, in 'de Fortuin' te Bar singerhorn en café Meereboer te Schoorl. De periode waar de heer Wit verslag van doet (Clock nr. 1, 1998) speelde zich af vóór 1952 toen deze diensten nog onder het Ministerie van Defensie vielen. Enkele van deze mensen zijn in 1952 naar het Korps Luchtwachtdienst overgegaan, zoals Arie Balcen en Thijs Schmidt. Laatstgenoemde werd toen tot postcomman- dant post P4 benoemd. De BB, voor zover deze nog bestond, heeft nooit van de Seinpost ge bruik gemaakt. P. Tromp, Den Helder: In 1950 zijn er verschillende personen opge roepen om bij de Luchtwachtdienst vliegtui gen te plotten. Op de Seinpost is hiervoor een meldingspost gebouwd. Het te plotten vlieg tuig was een Harvard, éénmotorig propeller vliegtuig. Gemiddelde snelheid 200 km. Vlieg hoogte 1000 voet 300 meter). De tijd om te plotten en door te melden naar de volgende post was ruim voldoende. In 1964 is de luchtwachtpost opgeheven. De oorzaak hiervan was dat voor het plotten een Hawker Hunter straaljager is ingezet. De ge middelde snelheid van dit type vliegtuig is 400 km per uur. De topsnelheid ruim 700 km en in duikvlucht is de snelheid rond 950 km. Door de snelheid van dit vliegtuig was het plotten en doorseinen naar de volgende lucht wachtpost niet haalbaar en dus nutteloos ge worden. Binnen een maand zijn de posten opgeheven door de betreffende instanties. De luchtwach ters werden naar de voorgaande functies te ruggeplaatst. Maandag 6 maart 2006. 's Morgens rond 7 uur. Ik loop langs strand de noord om. Dan vind ik een nieuwe schoen. Ik denk: ziet er nog goed uit. Neem mee, je weet maar nooit. Deze schoen lag in de buurt van de Voordijk. Later vind ik een stel schoenen. Nog verder weer wat losse. Ben voorbij de Keeten geweest, niets meer. Op de terugweg ook niets. - 73.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2006 | | pagina 13