Strandiwudstew
KenctLet Korm LcuAtumxktdlmAt
Maarten Bakker
Ik ben 's middags weer geweest, nog
wat schoenen. Het bleek dat er heel
wat waren aangespoeld langs de kust.
Er liepen meer mensen met schoenen.
Veel auto's op strand. Iedereen op zoek
naar schoenen.
Dinsdagmorgen vroeg geweest 5.30
uur) Niks gevonden. Er reden nog
steeds auto's. De schoenen komen
vanaf Terschelling. Daar zijn op don
derdag 9 februari 2006 containers aan
gespoeld met schoenen, speelgoed, koffers,
bijlen, hamburgers. Ze zijn afkomstig van de
vrachtvaarder Ned Lloyd Mondriaan. Zo links
en rechts zijn er schoenen geruild.
Die maandag lagen er ook bruinvissen op
strand. Ik had er ook een gevonden. Rens Roos
heeft ze opgehaald voor onderzoek. Dit omdat
de buiken van de bruinvissen waren openge
sneden. Van het onderzoek heb ik nog niks
gehoord.
Jaap Schilder, Bennebroelc:
De leden van het Korps waren geen dienst
plichtigen, maar voor een groot deel om diver
se redenen 'buitengewoon dienstplichtig'. Dat
wil zeggen niet indeelbaar omdat ze voor een
groot deel behoorden tot de lichtingen 1940
- 1945. Officieel werd het korps in 1952 op
gericht toen het een onderdeel van het Com
mando Luchtverdediging van de Koninklijke
Luchtmacht werd. De lessen werden tezamen
met de posten Schoorl en Barsingerhorn beur
telings op maandagavonden gegeven in hotel
'Callant' te Callantsoog, in 'de Fortuin' te Bar
singerhorn en café Meereboer te Schoorl.
De periode waar de heer Wit verslag van doet
(Clock nr. 1, 1998) speelde zich af vóór 1952
toen deze diensten nog onder het Ministerie
van Defensie vielen. Enkele van deze mensen
zijn in 1952 naar het Korps Luchtwachtdienst
overgegaan, zoals Arie Balcen en Thijs Schmidt.
Laatstgenoemde werd toen tot postcomman-
dant post P4 benoemd. De BB, voor zover deze
nog bestond, heeft nooit van de Seinpost ge
bruik gemaakt.
P. Tromp, Den Helder:
In 1950 zijn er verschillende personen opge
roepen om bij de Luchtwachtdienst vliegtui
gen te plotten. Op de Seinpost is hiervoor een
meldingspost gebouwd. Het te plotten vlieg
tuig was een Harvard, éénmotorig propeller
vliegtuig. Gemiddelde snelheid 200 km. Vlieg
hoogte 1000 voet 300 meter). De tijd om te
plotten en door te melden naar de volgende
post was ruim voldoende.
In 1964 is de luchtwachtpost opgeheven. De
oorzaak hiervan was dat voor het plotten een
Hawker Hunter straaljager is ingezet. De ge
middelde snelheid van dit type vliegtuig is
400 km per uur. De topsnelheid ruim 700 km
en in duikvlucht is de snelheid rond 950 km.
Door de snelheid van dit vliegtuig was het
plotten en doorseinen naar de volgende lucht
wachtpost niet haalbaar en dus nutteloos ge
worden.
Binnen een maand zijn de posten opgeheven
door de betreffende instanties. De luchtwach
ters werden naar de voorgaande functies te
ruggeplaatst.
Maandag 6 maart 2006. 's Morgens rond 7 uur. Ik loop langs strand de noord om. Dan vind ik een
nieuwe schoen. Ik denk: ziet er nog goed uit. Neem mee, je weet maar nooit. Deze schoen lag in de
buurt van de Voordijk. Later vind ik een stel schoenen. Nog verder weer wat losse. Ben voorbij de
Keeten geweest, niets meer. Op de terugweg ook niets.
- 73.-