Het Korps Luchtumckt Diemt (wc reactie) MobilUaties 1914 Joop van der Plas Het ging mij om het plotten van vliegtuigen en daar was het een heel goede dienst voor. Het ging om laagvliegende toestellen die dan niet door de radar gezien werden. We kregen opleiding in het herkennen van de vliegtui gen die in NAVO-verband vlogen en de toe stellen van de Oostbloklanden, in de Koude Oorlogstijd de verwachte vijand. Ook werd ons geleerd een meteo-rapport door te geven. Piet Wit schrijft dat er in Callantsoog les werd gegeven. Maar volgens mij werd er later in Schagen les gegeven waar meerdere groepen bijeen kwamen. Thijs Schmidt was de hoogste in rang, sergeant, en derhalve onze baas. De bunker aan de voet van de Seinpost was alleen maar de bergplaats van de apparatuur. Boven op de Seinpost, in een afgeschermd gedeelte, was een voet waar een richtapparaat op ge monteerd kon worden en een telefoonaanslui ting. Dit apparaat was bedoeld om vliegtuigen te peilen en zo de vlieghoogte en afstand te meten. Deze gegevens werden naar een piot kamer in Alkmaar doorgegeven waar ze op de grote kaart van Nederland zichtbaar gemaakt werden. Zo kon men in één oogopslag de vlieg bewegingen boven Nederland zien. (Ik heb zo'n piotkamer ook wel in Engelse oorlogsfilms ge zien.) Aan het begin van de oefening kregen we van daaruit doorgegeven welke toestellen vriend en welke vijand waren. De vijanden moesten gemeld worden met het type toestel, de vlieghoogte en de afstand, dus het was zaak om de toestellen goed te herkennen. Jan Mooij Pzn. Ik wilde nog gauw even wat nakijken op oude foto's in 'Tante Jaantje'. De familie G. Molenaar had daar dienst. Via een ge sprekje over het weer werd duidelijk, dat de schoonzoon van de familie Molenaar een foto had uit de mobilisatie-tijd van de oor log 1914-1918. Na wat doorpraten en vragen zou er voor gezorgd worden, dat de foto in Callantsoog kwam. Ziehier het resultaat. Prachtig plaatje voor De Clock. Waar een weerpraatje al niet goed voor is. Meestal vroegen ze ook om het weerrapport te melden. Al met al vond ik het een leuke bezig heid en heb dan ook menig uur op de Seinpost doorgebracht. Eén keer heb ik aan een week- oefening in Velsen meegedaan waar we o.a. naar de schietbaan gingen, een gasoefening met het wisselen van de gasmaskers en eerste hulp aan het front deden. Dat was een voor proefje van de werkelijke dienstplicht welke ik dan ook bij de Luchtmacht op het vliegveld Twente, eerst als chauffeur op de vliegersbus en later op de ambulance, heb vervuld. De tijd waar ik nu over verteld heb moet naar mijn ge voel in de jaren 1959 - 1961 geweest zijn. Dat is wel wat later dan Piet Wit 1950) schrijft, maar ik weet niet hoe lang het Korps Lucht- wacht Dienst heeft bestaan en wanneer het opgeheven is. Ilc weet ook niet wie er nog meer bij waren. De personen waar hij over schrijft roepen geen herinnering bij me op. In De Clock van juni 2002 las ik ook nog een stukje over de Seinpost. Het begin van het 'Korps' kan best in 1953 geweest zijn, maar ik meen dat het eind 1962, het tijdstip waarop ik voor mijn nummer in dienst ging, al opge heven was. Ook van een medegebruik door de BB is me niets bekend. Misschien zijn er nog anderen die hier meer over weten. Zo simpel als de heer Piet Wit het vertelde in De Clock, jaargang 13, nr. 1 van maart 1998 was het niet. Ik heb namelijk ook bij die dienst gezeten. Het verschil was dat zij dienstplichtig waren en ik als vrijwilliger erbij was. De redactie sluit zich hierbij graag aan! Reacties kunt u sturen naar het bekende adres. -58.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2006 | | pagina 18