Het Korps Luchtumckt Diemt (wc reactie)
MobilUaties 1914
Joop van der Plas
Het ging mij om het plotten van vliegtuigen
en daar was het een heel goede dienst voor.
Het ging om laagvliegende toestellen die dan
niet door de radar gezien werden. We kregen
opleiding in het herkennen van de vliegtui
gen die in NAVO-verband vlogen en de toe
stellen van de Oostbloklanden, in de Koude
Oorlogstijd de verwachte vijand. Ook werd
ons geleerd een meteo-rapport door te geven.
Piet Wit schrijft dat er in Callantsoog les werd
gegeven. Maar volgens mij werd er later in
Schagen les gegeven waar meerdere groepen
bijeen kwamen. Thijs Schmidt was de hoogste
in rang, sergeant, en derhalve onze baas. De
bunker aan de voet van de Seinpost was alleen
maar de bergplaats van de apparatuur. Boven
op de Seinpost, in een afgeschermd gedeelte,
was een voet waar een richtapparaat op ge
monteerd kon worden en een telefoonaanslui
ting. Dit apparaat was bedoeld om vliegtuigen
te peilen en zo de vlieghoogte en afstand te
meten. Deze gegevens werden naar een piot
kamer in Alkmaar doorgegeven waar ze op de
grote kaart van Nederland zichtbaar gemaakt
werden. Zo kon men in één oogopslag de vlieg
bewegingen boven Nederland zien. (Ik heb zo'n
piotkamer ook wel in Engelse oorlogsfilms ge
zien.) Aan het begin van de oefening kregen
we van daaruit doorgegeven welke toestellen
vriend en welke vijand waren. De vijanden
moesten gemeld worden met het type toestel,
de vlieghoogte en de afstand, dus het was zaak
om de toestellen goed te herkennen.
Jan Mooij Pzn.
Ik wilde nog gauw even wat nakijken op
oude foto's in 'Tante Jaantje'. De familie
G. Molenaar had daar dienst. Via een ge
sprekje over het weer werd duidelijk, dat de
schoonzoon van de familie Molenaar een
foto had uit de mobilisatie-tijd van de oor
log 1914-1918. Na wat doorpraten en vragen
zou er voor gezorgd worden, dat de foto in
Callantsoog kwam. Ziehier het resultaat.
Prachtig plaatje voor De Clock. Waar een
weerpraatje al niet goed voor is.
Meestal vroegen ze ook om het weerrapport te
melden. Al met al vond ik het een leuke bezig
heid en heb dan ook menig uur op de Seinpost
doorgebracht. Eén keer heb ik aan een week-
oefening in Velsen meegedaan waar we o.a.
naar de schietbaan gingen, een gasoefening
met het wisselen van de gasmaskers en eerste
hulp aan het front deden. Dat was een voor
proefje van de werkelijke dienstplicht welke
ik dan ook bij de Luchtmacht op het vliegveld
Twente, eerst als chauffeur op de vliegersbus
en later op de ambulance, heb vervuld. De tijd
waar ik nu over verteld heb moet naar mijn ge
voel in de jaren 1959 - 1961 geweest zijn. Dat
is wel wat later dan Piet Wit 1950) schrijft,
maar ik weet niet hoe lang het Korps Lucht-
wacht Dienst heeft bestaan en wanneer het
opgeheven is. Ilc weet ook niet wie er nog meer
bij waren. De personen waar hij over schrijft
roepen geen herinnering bij me op.
In De Clock van juni 2002 las ik ook nog een
stukje over de Seinpost. Het begin van het
'Korps' kan best in 1953 geweest zijn, maar ik
meen dat het eind 1962, het tijdstip waarop
ik voor mijn nummer in dienst ging, al opge
heven was. Ook van een medegebruik door de
BB is me niets bekend. Misschien zijn er nog
anderen die hier meer over weten.
Zo simpel als de heer Piet Wit het vertelde in De Clock, jaargang 13, nr. 1 van maart 1998 was het
niet. Ik heb namelijk ook bij die dienst gezeten. Het verschil was dat zij dienstplichtig waren en ik
als vrijwilliger erbij was.
De redactie sluit zich hierbij graag aan! Reacties
kunt u sturen naar het bekende adres.
-58.-