De motoren
kwamen uit
Amerika, ze
werden op
gehaald met
eigen vervoer
uit Den Haag
en verkocht
aan boeren en
andere klan
ten in de Cal-
lantsoger con
treien.
De aandacht
van de smid
ging al gauw
uit naar auto
mobielen. De
eerste die voor
de deur stond
was een Engels model, een Willy's Overland,
het stuur zat aan de rechterkant.
Na de oorlog han
delde hij met com
pagnon Jaap Visser in Harley Davidson motor
fietsen. Jaap kwam van de Noord-Schinkeldijlc.
Er kwam een T-Ford met de slogan: In alle
kleuren leverbaar, als het maar zwart is! Ver
volgens een Opel 1921 met de bestuurders
plaats nog onbeschermd door het ontbreken
van een dak erboven.
Vanwege deze motorische ontwikkelingen en
de handel erin, zag Jan brood in een garage
met smeerkuil voor opslag en onderhoud. Toe
stemming van de gemeente kwam af in 1921.
Ondernemersplannen bleven opborrelen: In
het voorjaar van 1924 vroeg hij een vergun
ning aan voor het personenvervoer per bus.
Eind 1915 wist hij de hand te leggen op een
stuk land dat aan z'n erf grensde. En op 12
februari 1927 tastte hij diep in de buidel en
kocht van C. Bakker huis/schuur/tuin/weiland
op nummer 15 aan de Helmweg te Groote
Keeten.
Gedurende de laatste 25 maanden van de
oorlog 1914/1918 vervulde hij z'n dienstplicht
en als smid/hoefsmid moest hij aan de bak in
Den Helder, waar hij altijd zoele was. Hij werk
te zich er blijkbaar niet in het zweet! 's Mor
gens vroeg op weg naar dienst, in overall op de
motorfiets. Onderweg bij een bevriende boer
kleedde hij zich om
in uniform, liet zijn
motor achter en reed
per fiets verder. Op
de terugweg hetzelf
de verhaal maar dan
andersom. En weer
thuis werkte hij tot
's avonds laat in de
smederij. Jan reed
in die tijd al op een
eigen motorfiets,
een 1 cilinder met
riemaan drijving,
van waarschijnlijk
125-150 cc.
Jan van Scheijen met z'n eerste motor. Zijn vrouw
Dieuwertje en zoontje Jaap staan rechts.
Jan achter het stuur. Dieuwertje en Jaap rijden met
een bevriend echtpaar en hun dochtertje mee.
-24.-