Bezoek (uuv Schietterrein Botqat LammiedeRuiter
Onder andere zien we een vliegtuigje waar
achter een sleepschijf is gemonteerd, dat
d.m.v. een katapult wordt gelanceerd. Het
vliegtuigje begint aan zijn rondjes en de
manschappen (waaronder diverse vrouwen)
proberen de sleepschijf, die aan een 200
meter lange lijn achter het vliegtuigje hangt,
te raken. Klein en groot geschut worden
gebruikt. Het lawaai is oorverdovend.
wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Het
onveilige gebied wordt steeds aangepast, zo
dat het schieten voor- of achterlangs de sche
pen kan gebeuren.
Overste Fiege vertelt nog dat het oefenen op
het schietterrein een voltooiing van de oplei
ding betekent. In Ede wordt geoefend met
simulatoren. De echte praktijk van het voe
len, horen, zien en ruiken kun je echter niet
missen. Zowel bij de mitrailleurs als bij de
tanks staan veiligheidsonderofficieren die
aangeven wanneer er geschoten mag worden.
Als dat gebeurt springen we allemaal een gat
in de lucht.
Na het schrikken gaan we naar het 'zenuw
centrum'. Hier houdt men o.a de veiligheids
normen in de gaten en controleert men of
luchtruim en zee vrij van verkeer zijn. Wordt
er een vliegtuig waargenomen in de verbo
den sector, dan wordt dit opgenomen met de
luchtcamera.
Op een heldere dag wordt er van 9 tot 5 uur
gevlogen en dus ook geschoten. Als alles mee
zit, kan het vliegtuigje 6 a 7 keer met de kata
pult worden gelanceerd.
Als het vliegtuigje veilig in de duinen is
geland gaan we naar de loodsen van
Schreiner. Daar worden de vliegtuigjes klaar
gemaakt voor de volgende start. De parachu
tes worden gedroogd, gerepareerd en weer
opgevouwen. In een ingenieuze mat wordt
het 200 meter lange touw, waaraan de sleep
schijf is bevestigd, opgeborgen. Dan is er een
incident. Een van de soldaten heeft de lijn
Het vliegtuigje, gewicht +135 kg, kan
een uur vliegen, dan is de brandstof
op. Het toestel wordt daarna binnen
gehaald, nadat de sleepschijf is losge
koppeld. Deze valt neer in de duinen.
Het vliegtuigje landt doormiddel van
een parachute op de grond. Valt het
in zee dan ligt er een boot klaar om
het op te pikken.
Als het vliegtuigje is opgehaald, krijgt
het een servicebeurt door het eigen
personeel van Schreiner, waarna het na 5 tot
6 uur weer beschikbaar is. Als er grotere repa
raties moeten plaatsvinden, wordt er een van
de zeven klaarstaande andere machines
gebruikt.
Als er wordt gevlogen staan er in de duinen
rode vlaggen, die geven het verboden gebied
aan. Op strand staan soldaten, die vragen de
mensen terug te gaan. Willen ze toch doorlo
pen, dan wordt dat gemeld, waarna gestopt
wordt met schieten.
Het luchtruim boven het schietterrein is ver
boden voor vliegtuigen. Voor het zeegebied
gelden ook veiligheidsregels. De scheepvaart
Luitenant-kolonel D.A.A. Fiege, commandant van het luchtdoelartillerieschietkamp heeft het
bestuur en de redactie uitgenodigd daar eens een kijkje te komen nemen.
Op 11 maart 2004 trokken we met zijn tienen door de duinen achter de Groote Keeten naar het
kantoor van de commandant. Daar kregen we uitleg wat er zoal te horen en te zien was.
- 32. -