Bezoek (uuv Schietterrein Botqat LammiedeRuiter Onder andere zien we een vliegtuigje waar achter een sleepschijf is gemonteerd, dat d.m.v. een katapult wordt gelanceerd. Het vliegtuigje begint aan zijn rondjes en de manschappen (waaronder diverse vrouwen) proberen de sleepschijf, die aan een 200 meter lange lijn achter het vliegtuigje hangt, te raken. Klein en groot geschut worden gebruikt. Het lawaai is oorverdovend. wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Het onveilige gebied wordt steeds aangepast, zo dat het schieten voor- of achterlangs de sche pen kan gebeuren. Overste Fiege vertelt nog dat het oefenen op het schietterrein een voltooiing van de oplei ding betekent. In Ede wordt geoefend met simulatoren. De echte praktijk van het voe len, horen, zien en ruiken kun je echter niet missen. Zowel bij de mitrailleurs als bij de tanks staan veiligheidsonderofficieren die aangeven wanneer er geschoten mag worden. Als dat gebeurt springen we allemaal een gat in de lucht. Na het schrikken gaan we naar het 'zenuw centrum'. Hier houdt men o.a de veiligheids normen in de gaten en controleert men of luchtruim en zee vrij van verkeer zijn. Wordt er een vliegtuig waargenomen in de verbo den sector, dan wordt dit opgenomen met de luchtcamera. Op een heldere dag wordt er van 9 tot 5 uur gevlogen en dus ook geschoten. Als alles mee zit, kan het vliegtuigje 6 a 7 keer met de kata pult worden gelanceerd. Als het vliegtuigje veilig in de duinen is geland gaan we naar de loodsen van Schreiner. Daar worden de vliegtuigjes klaar gemaakt voor de volgende start. De parachu tes worden gedroogd, gerepareerd en weer opgevouwen. In een ingenieuze mat wordt het 200 meter lange touw, waaraan de sleep schijf is bevestigd, opgeborgen. Dan is er een incident. Een van de soldaten heeft de lijn Het vliegtuigje, gewicht +135 kg, kan een uur vliegen, dan is de brandstof op. Het toestel wordt daarna binnen gehaald, nadat de sleepschijf is losge koppeld. Deze valt neer in de duinen. Het vliegtuigje landt doormiddel van een parachute op de grond. Valt het in zee dan ligt er een boot klaar om het op te pikken. Als het vliegtuigje is opgehaald, krijgt het een servicebeurt door het eigen personeel van Schreiner, waarna het na 5 tot 6 uur weer beschikbaar is. Als er grotere repa raties moeten plaatsvinden, wordt er een van de zeven klaarstaande andere machines gebruikt. Als er wordt gevlogen staan er in de duinen rode vlaggen, die geven het verboden gebied aan. Op strand staan soldaten, die vragen de mensen terug te gaan. Willen ze toch doorlo pen, dan wordt dat gemeld, waarna gestopt wordt met schieten. Het luchtruim boven het schietterrein is ver boden voor vliegtuigen. Voor het zeegebied gelden ook veiligheidsregels. De scheepvaart Luitenant-kolonel D.A.A. Fiege, commandant van het luchtdoelartillerieschietkamp heeft het bestuur en de redactie uitgenodigd daar eens een kijkje te komen nemen. Op 11 maart 2004 trokken we met zijn tienen door de duinen achter de Groote Keeten naar het kantoor van de commandant. Daar kregen we uitleg wat er zoal te horen en te zien was. - 32. -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2004 | | pagina 12