Ter (uruxMrutj: jf Moovj Pzn.
Ve, witte, tbefr
In de vorige Cloclc hebben we al het een en ander over het heengaan
van Jan geschreven. Wij hebben gemeend er nog eens aandacht aan te
moeten besteden. Hij was een goede schrijver. Zijn stukjes waren dege
lijk. Gebeurtenissen waren altijd heel nauwkeurig gedateerd.
De redactie heeft nog meerdere epistels van Jan in voorraad. In de vol
gende Cloclcen zult u ze aantreffen.
Toevallig vernam ik van Wim Unk, dat het
een sloep was van de Terukumi Maru. Met
veel internet-hulp van Cees Vriesman zijn we
er tenslotte uitgekomen, nadat veel tijd gesto
ken was in zoeken naar een verkeerde naam.
Totdat Cees, wat een geluk, via de redactie
een fotootje kreeg toegespeeld met daarop de
sloep en de juiste naam: TERUKUMI MARU.
Toen was het voor Cees ook een 'internet-
makkie'. De volgende dag lagen alle gegevens
in m'n brievenbus.
De TERUKUMI MARU was een 12.000 tons
vracht/passagiersschip, in 1930 gebouwd in
Nagasalci, Japan. Was lang 500 voet, breed 70
voet. Er stonden twee Sulzer dieselmotoren
in, dubbele schroef, vaarsnelheid 19 knopen.
Het schip liep op 21 november 1939 op een
Duitse zeemijn en zonk vlak voor de mon
ding van de Theems. De mijn was geplaatst
door ene Hartmann. De Japanner was een der
eersten die ofwel op een mijn liepen, dan wel
getorpedeerd werden door U-boten.
De eind november aangespoelde sloep werd
via de strandvonderij gekocht door Piet de
Haan. Die heeft er een dieselmotor in gezet
en er een kajuit op gebouwd en ging er aldus
passagiers mee varen op zee.
Eind 1942 is de sloep noodgedwongen ver
haald naar de Kollcsluis en deed daar de ver
dere oorlogsjaren dienst als schuilplaats voor
De Haan en zijn fiets, als er weer eens een
razzia was!
Na de oorlog is er nog een jaartje mee gevist
op zee door Mijndert en Bouwen de Haan. De
sloep lcreeg offi
cieel de naam
HD113 'Nelly'. Tot
dat er op de werf
van Bakker Kui
per een ijzeren kot
ter werd gebouwd,
waar later o.a.
'lood-uit-het-water'
mee gevist werd.
Wat er daarna met
de sloep gebeurd is,
is tot nu toe, on
danks alle naspeu
ringen, onbekend.
Hopelijk komt hier
nog reactie op.
Nog heel goed kan ik me herinneren dat Piet de Haan een in mijn ogen 'prachtige witte boot' had.
Nu spreek ik over de jaren '40-41: ik was toen zo'n vijfjaar oud. Mooi onderwerp om nog eens uit
te pluizen wat er zoal met 'de boot' gebeurd was.
-30.-