Ter (uruxMrutj: jf Moovj Pzn. Ve, witte, tbefr In de vorige Cloclc hebben we al het een en ander over het heengaan van Jan geschreven. Wij hebben gemeend er nog eens aandacht aan te moeten besteden. Hij was een goede schrijver. Zijn stukjes waren dege lijk. Gebeurtenissen waren altijd heel nauwkeurig gedateerd. De redactie heeft nog meerdere epistels van Jan in voorraad. In de vol gende Cloclcen zult u ze aantreffen. Toevallig vernam ik van Wim Unk, dat het een sloep was van de Terukumi Maru. Met veel internet-hulp van Cees Vriesman zijn we er tenslotte uitgekomen, nadat veel tijd gesto ken was in zoeken naar een verkeerde naam. Totdat Cees, wat een geluk, via de redactie een fotootje kreeg toegespeeld met daarop de sloep en de juiste naam: TERUKUMI MARU. Toen was het voor Cees ook een 'internet- makkie'. De volgende dag lagen alle gegevens in m'n brievenbus. De TERUKUMI MARU was een 12.000 tons vracht/passagiersschip, in 1930 gebouwd in Nagasalci, Japan. Was lang 500 voet, breed 70 voet. Er stonden twee Sulzer dieselmotoren in, dubbele schroef, vaarsnelheid 19 knopen. Het schip liep op 21 november 1939 op een Duitse zeemijn en zonk vlak voor de mon ding van de Theems. De mijn was geplaatst door ene Hartmann. De Japanner was een der eersten die ofwel op een mijn liepen, dan wel getorpedeerd werden door U-boten. De eind november aangespoelde sloep werd via de strandvonderij gekocht door Piet de Haan. Die heeft er een dieselmotor in gezet en er een kajuit op gebouwd en ging er aldus passagiers mee varen op zee. Eind 1942 is de sloep noodgedwongen ver haald naar de Kollcsluis en deed daar de ver dere oorlogsjaren dienst als schuilplaats voor De Haan en zijn fiets, als er weer eens een razzia was! Na de oorlog is er nog een jaartje mee gevist op zee door Mijndert en Bouwen de Haan. De sloep lcreeg offi cieel de naam HD113 'Nelly'. Tot dat er op de werf van Bakker Kui per een ijzeren kot ter werd gebouwd, waar later o.a. 'lood-uit-het-water' mee gevist werd. Wat er daarna met de sloep gebeurd is, is tot nu toe, on danks alle naspeu ringen, onbekend. Hopelijk komt hier nog reactie op. Nog heel goed kan ik me herinneren dat Piet de Haan een in mijn ogen 'prachtige witte boot' had. Nu spreek ik over de jaren '40-41: ik was toen zo'n vijfjaar oud. Mooi onderwerp om nog eens uit te pluizen wat er zoal met 'de boot' gebeurd was. -30.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2004 | | pagina 10