Verder bestond de bezetting uit Klaas Baken
Qewelweg), Arie Baken (Abbestede), Gert van
Diepen, Klaas Hoogschagen en Piet Tromp
(Groote Keeten), Theo van Diepen en Jan
Strooper (Noord Schinlceldijk), Jaap Schilder
(Nieuweweg) en de Zijpenaren Jan de Wit (C.
zn) en Jan Groot (Alb. zn) van de Stolpen en
Jan de Wit (J. zn) uit 't Zand. Later kwamen
hier nog bij: Piet Tamis (Groote Keeten), Wim
de Wit (C. zn) en Kees Vlaar (Scheidingsvliet).
Iedereen werd uitgerust met het bekende
blauwe luchtmachtuniform, welke men ver
plicht was te dragen tijdens de lessen, prakti
sche oefeningen op de luchtwachtpost en bij
andere gelegenheden, zoals bezoeken aan
vliegshows en maken van vliegtochten. Te
vens kreeg iedereen een nooduitrusting, zo
als een gasmasker en eerstehulppakket.
De taak van het Korps Luchtwachtdienst in
oorlogstijd was officieel:
"Het door visuele waarneming opsporen
van de vijand van 0 tot 10.000 voet en de
gegevens doorgeven aan het gevechtslei-
dingssysteem, dat de eigen jagers via de
radio naar de vijand toeleidt."
Het ging dus om laagvliegende 'luchtvaartui
gen', die buiten het bereik van de opsporings
mogelijkheid van de radar vielen.
De opleiding tot luchtwachter van de groep
Callantsoog vond plaats tezamen met de pos
ten Barsingerhorn en Schoorl. Op maandag
avonden werd beurtelings les gegeven in ho
tel 'Callant' te Callantsoog, café 'de Fortuin'
in Barsingerhorn en café 'Meereboer' in Groet.
Hiertoe reed een Naco-bus een vaste route om
iedereen op te halen en terug te brengen.
Vanzelfsprekend bestonden de lessen in hoofd
zaak uit vliegtuigherlcenning. Van alle in die
tijd operationele vliegtuigtypen over de hele
wereld (dus ook van de 'vijandelijke') werden
met behulp van dia's silhouetten vertoond,
zodat van ieder vliegtuig men de uiterlijke
herkenningspunten leerde kennen.
In de vijftiger en zestiger jaren was de zoge
naamde koude oorlog in volle gang. Het was
daarom zeer belangrijk de 'vijandelijke' vliegtuigen
van de 'eigen' te onderscheiden.
Bijkomende lesonderdelen waren o.a. krijgs
tucht, wapenkunde, het nemen van nood
maatregelen enz. Soms werd er ook geëxer
ceerd. Dit vond dan op de Zeeweg plaats.
Uiteraard trok dit de nodige belangstelling
van de Callantsogers. Praktische oefeningen,
de zogenaamde spotteroefeningen, vonden plaats
op de Seinpost. In de zomer op doordeweekse
avonden, in de winter op zaterdagmiddagen.
Een aantal keren per jaar waren er één- of
meerdaagse oefeningen. Een enkele keer was
er proefalarm. Aangezien tijdens deze oefe
ningen niet de hele groep tegelijk op de post
hoefde dienst te doen, werd door de postcom-
mandant een dienstrooster gemaakt, waar
door de post dan door vier of vijf man werd
bezet.
Tijdens de spotteroefeningen werden vlieg
tuigen van de Koninklijke Luchtmacht inge
zet. Bij de meerdaagse internationale oefe
ningen (in NAVO-verband) kon men ook meer
dere typen vliegtuigen verwachten. Het was
bij deze oefeningen van het grootste belang
zo snel mogelijk de juiste gegevens omtrent
type, hoogte, snelheid, koers en aantal van de
waargenomen vluchten met behulp van de
beschikbare apparatuur door te geven aan
het luchtwachtcentrum (Alkmaar). Deze
gegevens werden daar door 'plotsters', dames
van de Reserve Luva, in kaart gebracht, waar
na verdere actie kon worden ondernomen.
Buiten de lessen en oefeningen vonden ook
van tijd tot tijd andere activiteiten plaats.
Een aantal keren werd door het korps een be
zoek gebracht aan luchtvaartshows onder
andere te Soesterberg, te Leeuwarden en op
het vliegveld Valkenburg. Zelfs werden er
voor de groepen vanaf Soesterberg vliegtoch
ten georganiseerd. Dit betekende voor de
groep de 'luchtdoop' in een oude legerdalcota
van de luchtmacht. Voor die tijd een sensatie
van jewelste, waar nog lang over werd nage
praat.
Ook kon men (eventueel met partner) ont
spanningsavonden bezoeken (cabaret, film,
muziek), georganiseerd door de Dienst Wel
zijnszorg. Men werd dan met de Naco of met
de bus van 'Johannes' naar Alkmaar of Den
Helder gebracht.
Als luchtwachter kon men ook deelnemen
aan onderlinge vliegtuigherlcenningswedstrij-
den (kampioenschappen tussen de posten
onderling) of onderlinge schietwedstrijden
die werden georganiseerd door de schietver
eniging 'De Vrijheid'.
Voor het dienstdoen bij de Luchtwachtdienst
werden uiteraard vergoedingen betaald.
- 65. -