Het werkspoor BIJ HET VOORBLAD De foto van de koeien van Gerard van Muijen is genomen door Jannie Provily vanaf de Abbestederweg. Zelf zegt ze dat deze koeien wellicht de laatste Callantsoger koeien zijn. In mei 1999 maakte Maarten Bakker een serie foto's van de zoveelste zandsuppletie voor de kust van Callantsoog. De redactie vond de afgedrukte foto een van de beste. De opgespo ten zandhoop, de in het water staande sho vel, de tientallen meeuwen en op de achter grond het schip dat het zand opzuigt, geven een goed beeld van de werkzaamheden. Herman Bloem kiekte het nog mooie land schap ten zuiden van ons dorp. Op cle voor grond de in 1991/1994 door Cees Zwaan voor de Historische Vereniging gebouwde weide- molen. ALS HET ZAND LANGS DE NOORD- ZEE STUIFT Dit boek is geschreven als een roman door A. Doevendans. De schout Van Duijsburg speelt er de hoofdrol in. Het is te koop op zaterdagmorgen in de boer derij Tante Jaantje'. U kunt ook lcontalct opnemen met Suze Vriesman of Sara Plan ting (tel: 582103 of 582493). De prijs is 30,00. Het is een interessant boek en geeft een goed beeld van het duindorp Callantsoog tussen de jaren 1740 en 1760. 1900 was Rijkswaterstaat begonnen met de aanleg van een werkspoor. Dat moest dienen voor het vervoer van materiaal voor de aanleg en onderhoud van de strandhoofden en de duinen. De rails liepen van Huisduinen tot Camperduin. Er was tweemaal een aftakking naar laadplaatsen aan het Noord-Hollands Kanaal, namelijk één bij Groote Keeten naar de Kolksluis en één van Sint Maarten aan Zee naar Sint Maartensvlotbrug. Tijdens de februaristorm van 1953 raakten delen van de rails onder het zand, terwijl door afslag van de duinen deze rails op enkele plaatsen vlak langs de zee kwamen te liggen. In feite hield toen het werkspoor op te bestaan. De restanten werden gesloopt en de transportwerkzaamhe den voor de kustbeveiliging werden overgenomen door vrachtauto's. Het onderhoud van de spoorbaan werd verricht door de mensen die ook op de lokomotief of aan de dam men werkten. Op de foto, die we van Maarten Bakker kregen, werkte men aan de rails die langs de Achterweg in de Groote Keeten liepen. - 18. -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2000 | | pagina 20