Het Kaaplicht
DRIEWERF 'HOERA' VOOR DE KONINGIN
1913 Het plaatsen van een seinmast voor de
militaire kustwacht bij paal 8.
1938 Het oprichten van militaire kustwacht-
posten bij paal 8,13 en 21.
1939 Bouw van een barak in de duinen bij
kustwachtpost paal 8.
Dat deze posten bij het uitbreken van de oor
log tegen Duitsland op 10 mei 1940 ook wer
kelijk bemand waren, lezen we in het volgen
de artikel. Dit is overgenomen uit 'De Op
maat' (veteranenblad) van mei 1999.
Ik ben erg blij met bovenstaand stukje. Op
die zondag 12 mei 1940 (eerste Pinksterdag)
was ik aan de Buitenhaven in Den Helder.
Gewoon als nieuwsgierige jongeling. Daar
was namelijk van alles te beleven. Tot mijn
grote verbazing voer 's middags een Engelse
torpedobootjager de haven binnen. Hij meer
de af dicht bij 'Het Paleis'. Met grote letters
stond op het schip L 100. Ik heb dat altijd ont
houden. Als ik later vertelde dat tijdens de
eerste oorlogsdagen een Engelse oorlogsbo
dem in de haven was geweest, keek men mij
altijd ongelovig aan. Maar na 59 jaar toch
nog een bevestiging. Ilc had het me niet ver
beeld. Dank je wel Klaas Stuurman.
Wat het schip kwam doen, weet ik niet. Er
renden veel personen, het meest militairen
de loopplank op en af. Na een paar uur kwam
het stafmuziekkorps aanmarcheren. De L 100
maakte zich los van de kade en terwijl het
muziekkorps het 'God save the King' speelde,
voer het schip snel de haven uit.
Kees Vriesman
Hierbij nog een aanvulling op mijn artikel 'Het Kaaplicht' (paal 8) in de Clock no. 4, jaargang 13
van december 1998. Aan het einde van dit stuk staan drie jaartallen:
■J"erwijl Glyn Groen aan dek
van ss. Bussum stond, zaten de
Marine Kustwachters op hun post
in Zanddijk, tussen Huisduinen en
Callantsoog. Klaas Stuurman was een
van hen.
'Onze taak was het waarnemen van
bewegingen ter zee en in de lucht,'
vertelt hij. 'Van Cadzand tot en met
Delfzijl was er om de vijf kilometer
zo'n kustwachtpost.
Onze post was hoogstens 100 meter
verwijderd van de vaargeul van het
Schulpcngat. Boven op het duin, be
schermd door aangespoelde planken
en een vlaggenkist, tuurden telkens
twee kustwachten met verrekijkers
naar de zee en de lucht. Als er wat
te melden viel, ging dat via het veld
telefoontoestel naar de centrale aan
de voet van het duin waar een tafel
toestel stond. Die apparatuur was nog
uit 1914-1918. De waarnemingen gin
V
;,f v"-ë;rrv'
gen vervolgens via Callantsoog naar
Den Helder.
Op 10 mei, vier uur 's ochtends, wer
den wij wakker door het bombarde
ment van vliegveld De Kooy. Om acht
uur kregen wij het commando "voor
de boeg komen" - dat betekende dat
wij boven op het duin moesten gaan
staan. Met een driewerf "hoera" voor
de Koningin gingen wij de oorlog in.
Vrijdag, zaterdag en zondag was het
een komen en gaan van Nederlandse
oorlogsbodems. Die zondag rond
twaalf uur 's middags kwam een
Engelse torpedobootjager aanvaren
richting Den Helder. Plotseling flitste
een lamp aan en werd er naar ons
geseind. We zochten snel het interna
tionale seinboek en stelden vast dat
er om een loods werd gevraagd. Wij
seinden terug dat wij Den Helder
zouden verzoeken om een loodsboot,
die ook vrij snel kwam en daarop ver
Als lid van de kustwacht
zat Klaas Stuurman op
zijn post in Zanddijk toen
de oorlog uitbrak. Daar
kreeg hij die zondag de
Engelse torpedobootjager
'L 00' in het oog ofwel het
vroegere HMS Valorous
en 'D82'.
Turend overzee, mei 1940.
dween het schip richting Den Helder.
Ik heb altijd onthouden dat op het
schip met grote letters stond L 00
Later kwam Stuurman er via een
Engelse zakenvriend achter dat het
bewuste schip oorspronkelijk de
HMS Valorous was, maar dat ze in ver
band met de dreigende oorlogssituatie
tussen 1938 en
juni 1939 was
aangepast en was
omgedoopt in
L00.
INGRID
GOUDA QUINT
Klaas Stuurman nu.
Wim Lastdrager
-48.-