Het Kaaplicht DRIEWERF 'HOERA' VOOR DE KONINGIN 1913 Het plaatsen van een seinmast voor de militaire kustwacht bij paal 8. 1938 Het oprichten van militaire kustwacht- posten bij paal 8,13 en 21. 1939 Bouw van een barak in de duinen bij kustwachtpost paal 8. Dat deze posten bij het uitbreken van de oor log tegen Duitsland op 10 mei 1940 ook wer kelijk bemand waren, lezen we in het volgen de artikel. Dit is overgenomen uit 'De Op maat' (veteranenblad) van mei 1999. Ik ben erg blij met bovenstaand stukje. Op die zondag 12 mei 1940 (eerste Pinksterdag) was ik aan de Buitenhaven in Den Helder. Gewoon als nieuwsgierige jongeling. Daar was namelijk van alles te beleven. Tot mijn grote verbazing voer 's middags een Engelse torpedobootjager de haven binnen. Hij meer de af dicht bij 'Het Paleis'. Met grote letters stond op het schip L 100. Ik heb dat altijd ont houden. Als ik later vertelde dat tijdens de eerste oorlogsdagen een Engelse oorlogsbo dem in de haven was geweest, keek men mij altijd ongelovig aan. Maar na 59 jaar toch nog een bevestiging. Ilc had het me niet ver beeld. Dank je wel Klaas Stuurman. Wat het schip kwam doen, weet ik niet. Er renden veel personen, het meest militairen de loopplank op en af. Na een paar uur kwam het stafmuziekkorps aanmarcheren. De L 100 maakte zich los van de kade en terwijl het muziekkorps het 'God save the King' speelde, voer het schip snel de haven uit. Kees Vriesman Hierbij nog een aanvulling op mijn artikel 'Het Kaaplicht' (paal 8) in de Clock no. 4, jaargang 13 van december 1998. Aan het einde van dit stuk staan drie jaartallen: ■J"erwijl Glyn Groen aan dek van ss. Bussum stond, zaten de Marine Kustwachters op hun post in Zanddijk, tussen Huisduinen en Callantsoog. Klaas Stuurman was een van hen. 'Onze taak was het waarnemen van bewegingen ter zee en in de lucht,' vertelt hij. 'Van Cadzand tot en met Delfzijl was er om de vijf kilometer zo'n kustwachtpost. Onze post was hoogstens 100 meter verwijderd van de vaargeul van het Schulpcngat. Boven op het duin, be schermd door aangespoelde planken en een vlaggenkist, tuurden telkens twee kustwachten met verrekijkers naar de zee en de lucht. Als er wat te melden viel, ging dat via het veld telefoontoestel naar de centrale aan de voet van het duin waar een tafel toestel stond. Die apparatuur was nog uit 1914-1918. De waarnemingen gin V ;,f v"-ë;rrv' gen vervolgens via Callantsoog naar Den Helder. Op 10 mei, vier uur 's ochtends, wer den wij wakker door het bombarde ment van vliegveld De Kooy. Om acht uur kregen wij het commando "voor de boeg komen" - dat betekende dat wij boven op het duin moesten gaan staan. Met een driewerf "hoera" voor de Koningin gingen wij de oorlog in. Vrijdag, zaterdag en zondag was het een komen en gaan van Nederlandse oorlogsbodems. Die zondag rond twaalf uur 's middags kwam een Engelse torpedobootjager aanvaren richting Den Helder. Plotseling flitste een lamp aan en werd er naar ons geseind. We zochten snel het interna tionale seinboek en stelden vast dat er om een loods werd gevraagd. Wij seinden terug dat wij Den Helder zouden verzoeken om een loodsboot, die ook vrij snel kwam en daarop ver Als lid van de kustwacht zat Klaas Stuurman op zijn post in Zanddijk toen de oorlog uitbrak. Daar kreeg hij die zondag de Engelse torpedobootjager 'L 00' in het oog ofwel het vroegere HMS Valorous en 'D82'. Turend overzee, mei 1940. dween het schip richting Den Helder. Ik heb altijd onthouden dat op het schip met grote letters stond L 00 Later kwam Stuurman er via een Engelse zakenvriend achter dat het bewuste schip oorspronkelijk de HMS Valorous was, maar dat ze in ver band met de dreigende oorlogssituatie tussen 1938 en juni 1939 was aangepast en was omgedoopt in L00. INGRID GOUDA QUINT Klaas Stuurman nu. Wim Lastdrager -48.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1999 | | pagina 8