Rectificaties 1882 'Stranding In den nacht van 3 op 4 December 1882 strandde te Callantsoog het Engelsche Stoomschip 'Strathmore', bemand met 32 koppen benevens de kapiteinsvrouw en één passagier. Des morgens werd de reddingboot er heen gezonden, doch de equipage wilde het schip alsnog niet verlaten. Alleen de kapiteins vrouw en een passagier werden opgenomen en aan wal gebracht. Hierop keerde de reddingboot ten tweeden- male naar het schip terug. Op verzoek van den gezagvoerder gingen zes man op het schip over om assistentie te verleenen bij het over boord werpen der lading en keerde de overige bemanning der boot naar land terug. In den namiddag werd om hulp geseind, daar de zee onstuimig werd en over het schip heen sloeg, verkeerden de schipbreukelingen wer kelijk in nood. De derde tocht werd ondernomen en een groot aantal schipbreukelingen opgenomen. Op den terugtocht sloeg de boot om, waarbij 2 man der Engelsche bemanning, 4 man van de zes roeiers (die bij den tweeden tocht op het schip als helpers waren overgegaan) en twee man der reddingboot omkwamen. De reddingboot defect en onbruikbaar zijnde, werd om hulp gevraagd naar Petten, om de in nood verkeerende 12 achtergelaten schip breukelingen te redden. 's Avonds ten 6 uur kreeg de Plaatselijke Commissie te Petten daarvan kennis, waarop de reddingboot onmiddellijk werd uitgezon den en de tocht naar Callantsoog aanvaard. Door de in aanbouw zijnde Zeeweringen kon de boot niet langs het strand vervoerd wor den en geschiedde dit door de Zijpe langs het Noord-Hollandsch Kanaal. 's Nachts ten half twee kwam de boot te Callantsoog aan; verhinderd door de duister nis en aanhoudende regen kon men niet eer der dan ten 4 uur pogingen tot redding aan wenden, welke twee uur later met den besten uitslag werden bekroond en waarbij de 12 nog in nood verkeerende schipbreukelingen behouden aan wal werden gebracht. We mogen niet onvermeld laten dat dit droe vig voorval waarschijnlijk aan eigen onvoor zichtigheid te wijten is, daar zich 35 man in de boot bevonden en deze alzoo overladen was. Aan de Commissie welke zich gevormd heeft tot ondersteuning van de nagelaten betrek kingen der omgekomen bemanning van de Reddingboot werd 1200,00 uitbetaald. De Callantsogers die op 04-12-1882 omkwa men, waren: Pieter de Haan, Maarten Blom, Dirk de Leeuw, Klaas Hoornsman, Piet Bakker en G. Doorn In 'Gisteren is ook een beetje geschiedenis' (zie de Cloclc van maart 1999) staat bij de datum 16- 06 dat het Sandeparlc een forse vergoeding van de gemeente krijgt voor twee tennisba nen. De samenstellers van deze rubriek hebben deze zin overgenomen uit de Schager Courant. Achteraf blijkt deze informatie niet juist te zijn. De heer Haartman, secretaris van de Vereniging Sandeparlc maakt ons erop attent. De transactie is namelijk niet doorge gaan. De heer Rellage, voorzitter van de Vereniging Sandeparlc wijst ons erop dat in de Aanvulling op de geschiedenis van het beeld 'De Visserman' de naam van de Vereniging Sandeparlc ontbreekt. Onze excuses daarvoor. Guus Zeeman Het volgende stuk is letterlijk overgenomen uit het jaarverslag van 1882 van de N(oord) en Z(uid) H(ollandsche) R(edding) M(aatschappij). Voor verdere bijzonderheden over deze stranding verwijst de redactie naar 'De Clock' 1988, jaargang 3, no. 4. Er zijn nog een paar exemplaren hiervan voorradig. -45.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1999 | | pagina 5