Rectificaties
1882 'Stranding
In den nacht van 3 op 4 December 1882
strandde te Callantsoog het Engelsche
Stoomschip 'Strathmore', bemand met 32
koppen benevens de kapiteinsvrouw en één
passagier.
Des morgens werd de reddingboot er heen
gezonden, doch de equipage wilde het schip
alsnog niet verlaten. Alleen de kapiteins
vrouw en een passagier werden opgenomen
en aan wal gebracht.
Hierop keerde de reddingboot ten tweeden-
male naar het schip terug. Op verzoek van
den gezagvoerder gingen zes man op het
schip over om assistentie te verleenen bij het
over boord werpen der lading en keerde de
overige bemanning der boot naar land terug.
In den namiddag werd om hulp geseind, daar
de zee onstuimig werd en over het schip heen
sloeg, verkeerden de schipbreukelingen wer
kelijk in nood.
De derde tocht werd ondernomen en een
groot aantal schipbreukelingen opgenomen.
Op den terugtocht sloeg de boot om, waarbij
2 man der Engelsche bemanning, 4 man van
de zes roeiers (die bij den tweeden tocht op
het schip als helpers waren overgegaan) en
twee man der reddingboot omkwamen. De
reddingboot defect en onbruikbaar zijnde,
werd om hulp gevraagd naar Petten, om de in
nood verkeerende 12 achtergelaten schip
breukelingen te redden.
's Avonds ten 6 uur kreeg de Plaatselijke
Commissie te Petten daarvan kennis, waarop
de reddingboot onmiddellijk werd uitgezon
den en de tocht naar Callantsoog aanvaard.
Door de in aanbouw zijnde Zeeweringen kon
de boot niet langs het strand vervoerd wor
den en geschiedde dit door de Zijpe langs het
Noord-Hollandsch Kanaal.
's Nachts ten half twee kwam de boot te
Callantsoog aan; verhinderd door de duister
nis en aanhoudende regen kon men niet eer
der dan ten 4 uur pogingen tot redding aan
wenden, welke twee uur later met den besten
uitslag werden bekroond en waarbij de 12
nog in nood verkeerende schipbreukelingen
behouden aan wal werden gebracht.
We mogen niet onvermeld laten dat dit droe
vig voorval waarschijnlijk aan eigen onvoor
zichtigheid te wijten is, daar zich 35 man in
de boot bevonden en deze alzoo overladen
was.
Aan de Commissie welke zich gevormd heeft
tot ondersteuning van de nagelaten betrek
kingen der omgekomen bemanning van de
Reddingboot werd 1200,00 uitbetaald.
De Callantsogers die op 04-12-1882 omkwa
men, waren:
Pieter de Haan, Maarten Blom, Dirk de
Leeuw, Klaas Hoornsman, Piet Bakker en G.
Doorn
In 'Gisteren is ook een beetje geschiedenis' (zie de
Cloclc van maart 1999) staat bij de datum 16-
06 dat het Sandeparlc een forse vergoeding
van de gemeente krijgt voor twee tennisba
nen.
De samenstellers van deze rubriek hebben
deze zin overgenomen uit de Schager
Courant. Achteraf blijkt deze informatie niet
juist te zijn. De heer Haartman, secretaris
van de Vereniging Sandeparlc maakt ons erop
attent. De transactie is namelijk niet doorge
gaan.
De heer Rellage, voorzitter van de Vereniging
Sandeparlc wijst ons erop dat in de
Aanvulling op de geschiedenis van het beeld
'De Visserman' de naam van de Vereniging
Sandeparlc ontbreekt. Onze excuses daarvoor.
Guus Zeeman
Het volgende stuk is letterlijk overgenomen uit het jaarverslag van 1882 van de N(oord) en
Z(uid) H(ollandsche) R(edding) M(aatschappij).
Voor verdere bijzonderheden over deze stranding
verwijst de redactie naar 'De Clock' 1988, jaargang
3, no. 4. Er zijn nog een paar exemplaren hiervan
voorradig.
-45.-