KNRM 1999 r)r)/\ .uZQ- Vele jaren daarvoor hadden de mannen van Callantsoog overigens al talloze reddingen met boten verricht: Al op 19 november 1744 is sprake van de stranding van het tweemast kofschip 'De Richard', waarbij de bewoners van Callantsoog de bemanning wisten te red den. De boot, die de Heren van Callantsoog hadden aangeschaft, heeft hierbij goede dien sten bewezen, zo blijkt uit het verslag van Schout Van Duijsburg. Hij zegt hierin dat de door de Heren gekochte boot al bij de eerste redding haar geld had verdiend, "want zo wij die niet hadden gehad, zouden de menschen (van de Richard) weg hebben geweest" De eerste bemanningsleden zullen vermoede lijk zijn geweest: Adriaan Vos, stuurman, en de roeiers Jacob Mooij, Teunis Vos, Hendrik Hopman, Dirk Hopman, Jacob Zant, Pieter Langereis en in reserve: Maarten Mooij, Meindert Blom, Pieter Burger en Dirk de Boer. Volgens de archieven van de K.N.R.M. bleef het in de eerste jaren na 1827 betrekkelijk rustig maar toch konden in de loop der jaren vele schipbreukelingen door de Callantsogers van de verdrinkingsdood worden gered. In het begin met primitieve roeireddingboten, later met het wippertoestel en snelle rubber boten. Schippers (stuurmannen) van de roeiredding boten waren genoemde Adriaan Vos, Maarten Mooij Jbzn. 1896 - 1926 Klaas Hollander 1926 - 1935 Pieter de Haan 1948 - 1955 De herinneringen van één van deze schip pers, Klaas Hollander, aan de stranding van de 'Loch Moidart' drukken we verderop in deze 'Clock' af. In vogelvlucht geven we hieronder een beeld van de geschiedenis van het station Callants oog. Callantsoog wordt een volledig red dingstation met een nieuwe roeired dingboot. Een vuurpijltoestel met een lijn van 450 m. en een wipperbroek wordt ge stationeerd; een nieuwe strand-red- dingboot komt naar Callantsoog. 1868 Een nieuw stenen boothuis wordt ge bouwd. Straatweg wordt aangelegd van het dorp naar het duin. De oprit vanaf het boothuis verlegd. Wederom is verlegging van de weg vanaf het boothuis noodzakelijk. Aanleg telefoon naar de kustwacht. Vervoer vuurpijltoestel lcan langs het werkspoor tussen paal 8 en 13. 1825 1864 1885 1896 1908 1909 1910 <m 1 rr>-A7-%-n j SiSiT Lammie de Ruiter Zoals u in de vorige 'Clock' hebt kunnen lezen, is Callantsoog één van de oudste reddingstations van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Vrijwel direct na de oprichting werd besloten ook in Callantsoog een reddingstation te openen. De aanlooproute naar Amsterdam ging toen nog door het Marsdiep, waardoor de kwetsbare houten zeilschepen nog dicht onder de kust van Callantsoog kwamen. Aanleiding genoeg dus. In 1825 (nog geen jaar na de oprichting van de N.Z.H.R.M. op 11 nov. 1824) arriveerde de nieuwe roeireddingboot in het dorp. De eerste geslaagde redding hiermee verrichtte men al in 1827, om pre cies te zijn op 14 januari. Twee opvarenden van de gestrande 'De Hoop' konden door de Callantsoger bemanning worden gered. Zij gingen, zo lezen we in het boekje van H.Th.de Booij: 'Nederlandse Kustreddingboten', te water in een zgn. Groen- landse sloep: '...lang 8.80 m., breed 2.26 m. en voor zien van een 33 cm. brede en 12 cm. hoge kiel. Aan de buitenzijde en onder de doften (roeibanken) waren met zeildoek omklede drijftoesteïlen (Over ijsselse biezen) aangebracht. Deze boten, voor en achter gelijk, werden door een riem bestuurd en bo den plaats aan zes roeiers en een stuurman. Wan neer de boot volliep door overkomende zeetjes kon doormiddel van een stop een gedeelte van het water worden verwijderd.. Z.WARE TROS .^__^.REDDINaBROEK CA\\o Wippertoestel wipper V-x-vva- a 1 - 26. -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1999 | | pagina 6