KNRM
1999
r)r)/\
.uZQ-
Vele jaren daarvoor hadden de mannen van
Callantsoog overigens al talloze reddingen
met boten verricht: Al op 19 november 1744 is
sprake van de stranding van het tweemast
kofschip 'De Richard', waarbij de bewoners
van Callantsoog de bemanning wisten te red
den. De boot, die de Heren van Callantsoog
hadden aangeschaft, heeft hierbij goede dien
sten bewezen, zo blijkt uit het verslag van
Schout Van Duijsburg. Hij zegt hierin dat de
door de Heren gekochte boot al bij de eerste
redding haar geld had verdiend, "want zo wij
die niet hadden gehad, zouden de menschen (van
de Richard) weg hebben geweest"
De eerste bemanningsleden zullen vermoede
lijk zijn geweest: Adriaan Vos, stuurman, en
de roeiers Jacob Mooij, Teunis Vos, Hendrik
Hopman, Dirk Hopman, Jacob Zant, Pieter
Langereis en in reserve: Maarten Mooij,
Meindert Blom, Pieter
Burger en Dirk de Boer.
Volgens de archieven
van de K.N.R.M. bleef
het in de eerste jaren
na 1827 betrekkelijk
rustig maar toch konden in de loop der jaren
vele schipbreukelingen door de Callantsogers
van de verdrinkingsdood worden gered. In
het begin met primitieve roeireddingboten,
later met het wippertoestel en snelle rubber
boten.
Schippers (stuurmannen) van de roeiredding
boten waren genoemde Adriaan Vos,
Maarten Mooij Jbzn. 1896 - 1926
Klaas Hollander 1926 - 1935
Pieter de Haan 1948 - 1955
De herinneringen van één van deze schip
pers, Klaas Hollander, aan de stranding van
de 'Loch Moidart' drukken we verderop in
deze 'Clock' af.
In vogelvlucht geven we hieronder een beeld
van de geschiedenis van het station Callants
oog.
Callantsoog wordt een volledig red
dingstation met een nieuwe roeired
dingboot.
Een vuurpijltoestel met een lijn van
450 m. en een wipperbroek wordt ge
stationeerd; een nieuwe strand-red-
dingboot komt naar Callantsoog.
1868 Een nieuw stenen boothuis wordt ge
bouwd.
Straatweg wordt aangelegd van het
dorp naar het duin.
De oprit vanaf het boothuis verlegd.
Wederom is verlegging van de weg
vanaf het boothuis noodzakelijk.
Aanleg telefoon naar de kustwacht.
Vervoer vuurpijltoestel lcan langs het
werkspoor tussen paal 8 en 13.
1825
1864
1885
1896
1908
1909
1910
<m 1 rr>-A7-%-n
j SiSiT
Lammie de Ruiter
Zoals u in de vorige 'Clock' hebt kunnen lezen, is Callantsoog één van de oudste reddingstations
van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Vrijwel direct na de oprichting werd
besloten ook in Callantsoog een reddingstation te openen. De aanlooproute naar Amsterdam
ging toen nog door het Marsdiep, waardoor de kwetsbare houten zeilschepen nog dicht onder de
kust van Callantsoog kwamen. Aanleiding genoeg dus.
In 1825 (nog geen jaar na de oprichting van de
N.Z.H.R.M. op 11 nov. 1824) arriveerde de nieuwe
roeireddingboot in het dorp. De eerste geslaagde
redding hiermee verrichtte men al in 1827, om pre
cies te zijn op 14 januari. Twee opvarenden van de
gestrande 'De Hoop' konden door de Callantsoger
bemanning worden gered. Zij gingen, zo lezen we
in het boekje van H.Th.de Booij: 'Nederlandse
Kustreddingboten', te water in een zgn. Groen-
landse sloep: '...lang 8.80 m., breed 2.26 m. en voor
zien van een 33 cm. brede en 12 cm. hoge kiel. Aan
de buitenzijde en onder de doften (roeibanken)
waren met zeildoek omklede drijftoesteïlen (Over
ijsselse biezen) aangebracht. Deze boten, voor en
achter gelijk, werden door een riem bestuurd en bo
den plaats aan zes roeiers en een stuurman. Wan
neer de boot volliep door overkomende zeetjes kon
doormiddel van een stop een gedeelte van het water
worden verwijderd..
Z.WARE TROS
.^__^.REDDINaBROEK CA\\o
Wippertoestel
wipper V-x-vva- a 1
- 26. -