DE OUDE HIJSKRAAN
Kees Vriesman
Vele Callantsogers en nog meer Keetemers zullen zich herinneren dat ten zuiden van Groote
Keeten op een stukje zijspoor van de spoorbaan een hijskraan heeft gestaan.
Door verhalen van mensen die er mee gewerkt hadden, wisten we dat deze kraan gebruikt
werd voor het plaatsen van betonblokken op de koppen en langs de bermen van de strand-
hoofden. Uit de bestekken blijkt dat men in 1933 is begonnen met het maken en plaatsen van
deze blokken.
Bouwstoffen als cement, grind en zand werden per schip aangevoerd op de loswal bij de
Kollcsluis. Het vervoer vond plaats langs de spoorbaan naar de lokatie waar de blokken
gemaakt werden. De plaats waar men ze maakte, werd zo gekozen dat er voor verschillende
strandhoofden gebruik van kon worden gemaakt.
Als de blokken gestort waren, werden ze langs de spoorbaan vervoerd en op lorries naar het
betreffende strandhoofd gebracht. Voor het laden en lossen werd de hijskraan gebruikt. Hij
werd via het smalspoor op het hoofd gereden en men kon dan met plaatsen beginnen.
1935
De in de duinen gemaakte blokken staan
op lorries voor het vervoer naar de
strandhoofden. Rechts een keet waarvan
we niet weten, waarvoor hij diende. Een
schaftkeetKeet om verharding van de
betonblokken te versnellen?
Veel strandhoofden zijn na 1953 verlaagd
en de betonconstructies verwijderd.
De kraan werd zowel bij het hijsen als bij het zwenken met handkracht bediend. Dat was geen
gemakkelijk werk, want de blokken wogen per stuk tussen de 2,5 en 5 ton.
Niet alle hoofden werden voorzien van betonblokken. In de gemeente Callantsoog betroffen
het hoofd 10,4 t/m 11,6 en 13,7 t/m
14,7. In 1941 werden de laatsten
geplaatst.
Rond 1950 is de kraan afgevoerd. Op
enkele hoofden zijn nog delen van
de constructie te zien. Na 1945 zijn
weer andere constructies toegepast.
De kraan bezig met
het plaatsen van
blokken op een
strandhoofd. Rechts:
G. Kuiper, uitvoerder
van de firma Daal
der. Achter de kraan:
G. Vlot, kantonnier
Rijks Waterstaat.
54